Dość niespodziewanie dla polskich fanów kolei, na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa pod Żmigrodem pojawił się najnowszy skład dla Deutsche Bahn. Wyprodukowała go hiszpańska firma Talgo, będzie kursować w ramach siatki pociągów ICE między Niemcami a Holandią.
Zestaw, który dotarł do Żmigrodu, składa się z aż 21 stosunkowo krótkich wagonów systemu Talgo (w tym dwa sterownicze i restauracyjny). Pomiędzy wagonami zlokalizowane są jednoosiowe wózki. Wiosną tego roku Koleje Niemieckie zdecydowało o rozszerzeniu zamówienia na te pojazdy, które otrzymały oznaczenie ICE L. W związku z tym hiszpańskie Talgo dostarczy łącznie 79 zestawów. Na końcu lub początku każdego z nich znajdzie się lokomotywa, bowiem pociągi będą pracować w systemie push-pull. Lokomotywy do nich, które także buduje Talgo, nie są jeszcze gotowe.
Zestawy Talgo mają podłogę bez stopni, premiera pierwszego z wagonów składów miała miejsce rok temu na targach Innotrans w Berlinie. W pociągach będzie nowy system informujący o zajętości miejsc i bardzo nowoczesna informacja pasażerska. Będą miejsca dla rowerów, bardzo wygodne fotele i szyby wzmacniające sygnał komórkowy. W pociągach będzie polski akcent. W ICE L zamontowano przetwornice statyczne produkowane przez Medcom.
Pierwszą trasą dla nowych składów będzie Berlin – Amsterdam, gdzie obecnie kursują nieco już wysłużone składy wagonowe. Nowe pociągi Talgo rozpędzą się na części tej trasy w Niemczech do 230 km/h. Dzięki temu, a także dzięki multisystemowej lokomotywie (w Niemczech i w Holandii system napięcia jest różny), której nie trzeba będzie zmieniać na granicy, czas przejazdu między Amsterdamem i Berlinem skróci się o pół godziny. Pierwszy kurs z pasażerami zaplanowano na październik 2024. Zestawy, które wejdą do ruchu z pasażerami będą nieco krótsze i będą mieć 17 wagonów.
W następnej kolejności (prawdopodobnie w 2026 roku) Deutsche Bahn chce ich używać na trasach z Berlina i Hamburga na wyspę Sylt, do Oberstdorfu w Alpach, Wiednia i Kopenhagi. Z czasem zaczną obsługiwać także krajowe relacje.
Kilka lat temu Talgo testowało już w Żmigrodzie swoje
wagony wyprodukowane dla Kolei Rosyjskich.
Zdjęcia pociągu w Żmigrodzie możemy zaprezentować dzięki uprzejmości pana Aleksandra Kędzierskiego.