Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wagony IC Hańcza zostają w Białymstoku, w środku tłok

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wagony IC Hańcza zostają w Białymstoku, w środku tłok
Fot. Grzegorz Żukowski, SM42.pl
Wydłużenie jednej pary pociągów PKP Intercity do Litwy miało stanowić przykład rozwoju połączeń międzynarodowych. Niestety, niedostatki organizacyjne powodują, że pociąg ma dwa razy mniej wagonów niż wcześniej; pasażerowie chcący się dostać do Suwałk i Augustowa narzekają na brak miejsc, lub wręcz zostają na peronie.

Od początku lata mieszkańcy województwa Podlaskiego pisali do ,,Rynku Kolejowego”, że od pociągów PKP Intercity z Warszawy odłączane są w Białymstoku cztery wagony, które stoją cały dzień czekając na… powrót składu z litewskiej granicy. Tymczasem we wcześniejszych latach pociągi, szczególnie w sezonie letnim zestawiane były z dziewięciu i więcej wagonów, a zainteresowanie pasażerów podróżami było bardzo duże.

Paradoksalnie wszystko zaczęło się od… dużego sukcesu, za jaki przedstawiane było przywrócenie kursowania pociągów międzynarodowych do Litwy. W grudniu 2022 roku trasa IC 144 Hańcza z Krakowa przez Warszawę, Białystok i Suwałki została wydłużona do litewskiej stacji przygranicznej Mockava, gdzie można się przesiąść na pociągi Kolei Litewskich.

Wydłużenie trasy pociągu miało jednak wspomniany już bardzo niekorzystny efekt dla pasażerów jadących dalej niż do Białegostoku. Dlaczego? – Stacja w Mockavie przystosowana jest do obsługi pociągów maksymalnie pięciowagonowych. To oznacza, że część wagonów pociągu „Hańcza” jadąca z Krakowa musi zostać w Białymstoku, a część jedzie do Mockavy – poinformowało nas biuro prasowe PKP Intercity. Przewoźnik uważa też, że wagony, które zostają w Polsce nie mogą dojechać do Suwałk, ze względu na “ograniczony czas na prace manewrowe” – mimo, że pociąg stoi w Suwałkach ponad 20 minut.

Interwencja posła i aktywistów

Sprawą zainteresowały się lokalne stowarzyszenia, interweniował również poseł Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Zieliński, w związku z czym poprosiliśmy o odniesienie się do sprawy Ministerstwa Infrastruktury, które zleca i dotuje przewozy międzynarodowe. – Liczba wagonów wchodząca w skład zestawienia pociągu „Hańcza” uwarunkowana jest uzgodnieniami z partnerem zagranicznym i ograniczeniami infrastruktury po stronie litewskiej. Długość krawędzi peronowej na stacji Mockava nie pozwala na przyjęcie pociągu zestawionego z 8 wagonów. Wagony włączane i wyłączane są w najdalej wysuniętej dostępnej lokalizacji, tj. na stacji Białystok. Ponadto zarówno dla organizatora przewozów, jak i przewoźnika kwestia bezpieczeństwa i prawidłowej obsługi pasażerów podczas postojów jest najważniejsza – odpowiada Szymon Huptyś, rzecznik ministerstwa.

– W sprawie manewrów na stacji Suwałki – w obecnym rozkładzie jazdy nie jest możliwe wydłużenie postoju w celu włączania/wyłączania wagonów, z uwagi na skomunikowanie pociągu w Mockavie z szynobusem do Wilna oraz wykonywanymi czynnościami obiegowymi (powrót pociągu do Krakowa). Jednocześnie po analizie frekwencji organizator wraz z operatorem podjął działania mające na celu zwiększenie liczby wagonów do 6 do stacji Mockava. Zmiana planowana jest do wprowadzenia w jednym z najbliższych rozkładów jazdy – dodał przedstawiciel resortu.

Wyższy standard to mniej miejsc


Zapytaliśmy również, czy ministerstwo monitoruje standard podróżowania. – Do pociągu, o który się Pan pyta skierowane zostały bezprzedziałowe wagony klimatyzowane w miejsce nieklimatyzowanych starego typu. Nowe wagony, zwłaszcza w przewozach dalekobieżnych, zapewniają większą niż wcześniej wygodę podróżowania, również poprzez zwiększenie przestrzeni dostępnej dla jednego pasażera. Jednakże związane jest to ze zmniejszeniem liczby miejsc. Jednocześnie wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu podróżnych, podjęta została decyzja o zwiększeniu podaży miejsc w pociągu „Hańcza” poprzez dodanie dodatkowego wagonu kursującego w relacji Kraków – Mockava - poinformował rzecznik MI.

Warto dodać, że ten dodatkowy wagon po wakacjach znów… pozostaje w Białymstoku, a zainteresowanie przewozami, szczególnie w weekendy, nadal jest duże. Lokalni aktywiści zwracają uwagę, że doszło do paradoksalnej sytuacji, w której zachęca się do użycia kolei dodatkowych pasażerów poprzez wydłużenie trasy pociągu do granicy, ale jednocześnie… zmniejsza w nim liczbę miejsc. Pytają także, dlaczego ,,przy okazji” zmniejszono w stosunku do poprzednich lat liczbę wagonów pociągu Podlasiak, który do Mockavy nie jedzie.

Mieszkańcy wskazują też, że można użyć najprostszego rozwiązania, czyli zamknięcia kilku wagonów z komunikacji międzynarodowej na odcinku Białystok – Mockava bez odłączania ich od składu (długości torów w stacji Mockava są wystarczające – problemem jest tylko długość peronu). Do tej propozycji nie odniosło się jednak Ministerstwo i przewoźnik.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Intercity zbuduje chroniony tor postojowy dla wagonów MON

Tabor i technika

Sztuczna Inteligencja ma pomóc PKP Intercity w sprzedaży biletów

Innowacje

PKP IC inwestuje w lubelskie zaplecze

Tabor i technika

PKP IC inwestuje w lubelskie zaplecze

Jakub Madrjas 13 lutego 2024

W końcu lepszy czas przejazdu do Zakopanego

Pasażer

W końcu lepszy czas przejazdu do Zakopanego

inf. pras. PKP Intercity, oprac. jm. 12 lutego 2024

Zobacz również:

PKP Intercity zbuduje chroniony tor postojowy dla wagonów MON

Tabor i technika

Sztuczna Inteligencja ma pomóc PKP Intercity w sprzedaży biletów

Innowacje

PKP IC inwestuje w lubelskie zaplecze

Tabor i technika

PKP IC inwestuje w lubelskie zaplecze

Jakub Madrjas 13 lutego 2024

W końcu lepszy czas przejazdu do Zakopanego

Pasażer

W końcu lepszy czas przejazdu do Zakopanego

inf. pras. PKP Intercity, oprac. jm. 12 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5