Niemiecki krajowy organ ds. bezpieczeństwa Eisenbahn Bundesamt (EBA) poinformował, że w wagonach towarowych do przewozu samochodów wyprodukowanych przez Tatravagonka Poprad a.s. mogą być nieprawidłowo zamontowane łożyska. Nie jest wykluczone, że problem może dotyczyć również innych wagonów tego producenta.
Alert bezpieczeństwa dotyczący wagonów produkcji Tatravagonka Poprad opublikował niemiecki krajowy organ ds. bezpieczeństwa Eisenbahn Bundesamt (EBA) a za nim – polski Urząd Transportu w ramach narzędzi służących wymianie informacji na temat zdarzeń dotyczących bezpieczeństwa systemu kolejowego zaistniałych w państwach członkowskich Unii Europejskiej i Norwegii.
Można się z nim zapoznać tutaj.
Jak wyjaśnia UTK, 20 maja 2020 r. wykoleił się wagon do przewozu samochodów typu Laaeffrs 561. Został on wyprodukowany przez Tatravagonka Poprad we wrześniu 2019 r., a w chwili wykolejenia miał przebieg 19 580 km. W wagonie zamontowane były zestawy kołowe typu BA 375 oraz łożyska typu BA 388. Przyczyną wykolejenia było stopienie czopa osi spowodowane przez zagrzane łożysko. W trakcie badania wagonu zauważono w pozostałych trzech zestawach kołowych luźne podkładki lub luźne śruby zabezpieczające do mocowania łożyska i wewnętrznych pierścieni na czopie. Analogiczne nieprawidłowości wykryto również w kilku innych łożyskach w wagonach tego typu eksploatowanych przez tego dysponenta.
EBA nie wyklucza, że łożyska tego typu lub podobnej konstrukcji w innych typach pojazdów produkowanych przez Tatravagonkę Poprad również mogą być nieprawidłowo zmontowane. Dlatego prezes UTK rekomenduje podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie weryfikację poprawności montażu łożysk w posiadanych wagonach. Szczególną uwagę należy zwrócić na wagony wyprodukowane w ciągu ostatniego roku – podkreśla urząd, apelując o zgłaszanie do niego wszystkich zidentyfikowanych nieprawidłowości.
Po publikacji alertu na początku sierpnia "Rynek Kolejowy" zwrócił się do słowackiego producenta z prośbą o wyjaśnienia. Niestety, do dziś nie otrzymaliśmy odpowiedzi na pytania zadane w tej sprawie. W międzyczasie na prośbę Prezesa UTK przedstawiciele Eisenbahn Bundesamt (EBA), niemieckiego krajowego organu ds. bezpieczeństwa, udostępnili zdjęcie łożyska z oznaczeniem śrub, których wadliwy montaż był przyczyną zdarzenia. Udostępniono także zdjęcie uszkodzonego łożyska wykonane przez niemiecki krajowy organ dochodzeniowy Bundesstelle für Eisenbahnunfalluntersuchung (BEU). Opublikowane przez Urząd zdjęcia można zobaczyć w galerii artykułu. – Informacje przekazane przez stronę niemiecką powinny pomóc firmom odpowiedzialnym za utrzymanie wagonów towarowych w Polsce w ocenie faktycznego ryzyka powtórzenia się tego typu zdarzenia – uważa UTK.