Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Wagony DB wożą pasażerów w Bułgarii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Data publikacji:
03-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

Z początkiem sierpnia 2023 na bułgarskich torach pojawiły się w służbie pierwsze niemieckie wagony odkupione od Deutsche Bahn. Używane i dość wiekowe pojazdy wniosły zupełnie nową, niespotykane dotychczas w Bułgarii jakość i komfort podróżowania.

Na początek zostały skierowane do obsługi jednej z najdłuższych krajowych relacji ze stolicy kraju do leżącego u wybrzeży Morza Czarnego miasta Burgas. Odkupione od Niemców wagony – oprócz skokowego podniesienia jakości usług – mają umożliwić wreszcie zwiększenie prędkości rozkładowej pociągów do 160 km/h na wybranych odcinkach bułgarskiej sieci kolejowej. O transakcji "Rynek Kolejowy" pisał tutaj.

Przestarzały tabor

Kolej w Bułgarii jest w nie najlepszej kondycji. Odkładany przez lata program restrukturyzacji państwowego przedsiębiorstwa doprowadził do degradacji infrastruktury i braku inwestycji w kompleksową modernizację i wymianę taboru. Od czasu przystąpienia Bułgarii do UE, co miało miejsce 17 lat temu, wszystkie inwestycje taborowe w segmencie przewozów pasażerskich można policzyć na palcach jednej ręki.

Firma Siemens w 2008 roku dostarczyła kolejom BDŻ 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych Desiro do obsługi lokalnych tras, a kilka lat temu na bułgarskie tory wyjechało 25 elektrowozów Smartron, które również dostarczył Siemens. Smartron to uboższa, jednosystemowa wersja popularnego Vectrona z ograniczeniem prędkości do 160 km/h. Ponadto koleje BDŻ pozyskały sporą flotę używanych, lecz w pełni komfortowych wagonów sypialnych, odkupionych od kolei tureckich TCDD.

Najnowsze nabytki, czyli używane wagony od DB, będą wreszcie mogły poprawić nie najlepszy wizerunek kolei BDŻ i z pewnością skokowo podwyższą jakość podróżowania na długich dystansach. Bułgarski operator pozyskał w pierwszym kwartale br. w sumie 76 wagonów typu Z, z czego 60 sztuk to wagony bezprzedziałowe 2. klasy, a pozostałe 10 sztuk to wagony z przestrzenią pasażerską i strefą gastronomiczną.

Z Sofii do Burgas w 7 godzin

Od początku sierpnia pociągi pospieszne relacji Sofia – Burgas, kursujące południową magistralą przez Płowdiw, są zestawiane z byłych niemieckich wagonów DB. Trasa Sofia – Burgas liczy 450 kilometrów, na jej pokonanie najszybszy pociąg potrzebuje 7 godzin i 5 minut.

Póki co do pociągów włączane są wagony jednego typu – bezprzedziałowe 2. klasy. Wagony zostały dopuszczone do ruchu w bardzo krótkim czasie; tłumaczy to ich niemal niezmieniony wygląd zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Bułgarzy eksploatują niemieckie wagony w malaturze DB Fernverkehr, nie zmieniły się też ich numery EVN. Jedyną zauważalną zmianą jest zastąpienie na pudle charakterystycznego logotypu DB znakiem firmowym kolei BDŻ. Wnętrze wagonów, ich wyposażenie i kolorystyka pozostały takie same jak wcześniej. Pasażerowie mają do dyspozycji wygodne fotele pokryte granatową tapicerką, miękkie zagłówki, wykładzinę na całej długości wagonu, duże drewniane stoliki i oczywiście dobrze działającą klimatyzację. W wagonach pozostały piktogramy i oznaczenia w języku niemieckim.

Bułgarzy pojadą 160 km/h?

Niemieckie wagony mogą kursować z prędkością 200 km/h, ale na pewno nigdy parametry te nie zostaną w pełni wykorzystane. Maksymalna prędkość, jaką osiągają pociągi pasażerskie w Bułgarii, wynosi aktualnie 140 km/h, chociaż już od kilku lat jest gotowa infrastruktura, na której można rozpędzać się do 160 km/h. Mowa o zmodernizowanych odcinkach magistrali z Sofii przez Płowdiw do granicy z Turcją (Svilengrad). Do maksymalnej prędkości przystosowane są tam wybrane odcinki o łącznej długości 180 kilometrów.

Niestety przeszkodą w wykorzystywaniu możliwości zmodernizowanej infrastruktury był dotychczas brak odpowiedniego taboru. Koleje BDŻ od kilku lat posiadają co prawda nowoczesne elektrowozy Smartron zdolne osiągać 160 km/h, ale brak było wagonów mogących jechać z taką prędkością. Przeważająca część parku taborowego to wciąż stare wagony o prędkości konstrukcyjnej 130 km/h i 140 km/h. Najnowszy zakup wagonów DB może wreszcie poprawić nie tylko wizerunek kolei BDŻ, lecz także niechlubne statystyki maksymalnych i średnich prędkości handlowych pociągów pasażerskich na tle innych krajów UE.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

inf. pras. Rafamet, oprac. ms 14 października 2024

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Infrastruktura

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Michał Szymajda 14 października 2024

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Pasażer

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Łukasz Malinowski 03 października 2024

Będzie elektryfikacja linii Görlitz – Cottbus. Co zmieni dla Polaków?

Infrastruktura

DB: Prace na 75 kilometrach linii w pół roku

Infrastruktura

DB: Prace na 75 kilometrach linii w pół roku

Artur Bogdanowicz 01 sierpnia 2024

Wyniki Deutsche Bahn za pierwsze półrocze 2024 są złe

Biznes

Zobacz również:

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

Tabor i technika

Rafamet zbuduje tokarki od utrzymania składów ICE z Deutsche Bahn

inf. pras. Rafamet, oprac. ms 14 października 2024

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Infrastruktura

Jakie pociągi z Polski dotrą do Görlitz po elektryfikacji?

Michał Szymajda 14 października 2024

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Pasażer

Autobusy zastępcze DB, czyli koszmarna podróż z Berlina

Łukasz Malinowski 03 października 2024

Będzie elektryfikacja linii Görlitz – Cottbus. Co zmieni dla Polaków?

Infrastruktura

DB: Prace na 75 kilometrach linii w pół roku

Infrastruktura

DB: Prace na 75 kilometrach linii w pół roku

Artur Bogdanowicz 01 sierpnia 2024

Wyniki Deutsche Bahn za pierwsze półrocze 2024 są złe

Biznes

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5