– Warto zwrócić uwagę na dwie kwestie. Po pierwsze, przez 20 lat transport kolejowy podlegał głównie restrukturyzacji ale plany inwestycyjne odkładano na później. Po drugie, sprawnie funkcjonujący transport kolejowy – efektywny i ekologiczny - jest oczekiwany przez społeczeństwo - powiedział podczas seminarium dot. chińskich technologii KDP prezes PKP SA Andrzej Wach.
- Paradoksalnie, to zapóźnienie inwestycyjne to ogromna szansa dla firm, które w rozwoju kolei w Polsce chcą brać udział. To szansa uzależniona oczekiwaniami ekonomicznymi i społecznymi. Po pierwsze przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych i taborowych a po drugie w partnerstwie publiczno prywatnym. W tym pierwszym obszarze realizacji inwestycji wymagany jest ostry reżim finansowania, ale kontrakty sięgają 300 mln euro. Drugi obszar to mniejsze wymagania, ale też oczekiwany jest udział trochę innych partnerów - mówił prezes Wach.
- Inwestycje to nie tylko modernizacje istniejących linii, ale również budowa Kolei Dużych Prędkości. Polska ma bardzo dobre warunki do rozwoju kolej. Odległości rzędu 300-500 km pomiędzy największymi aglomeracjami predestynują kolej do bycia głównym środkiem transportu w Polsce - zauważył prezes PKP.
Duże szanse dla partnerstwa prywatno-publicznego widzimy w zakresie modernizacji dworców. Ten proces już się zaczął, a w kolejce czeka Łódź, Warszawa Zachodnia, Szczecin i wiele innych. - zdradził Wach - Polska kolej jest w procesie prywatyzacji. Prywatyzacja dotyczy spółek przewozowych, jak i tych świadczących usługi na rzecz kolei. W tym kontekście zwracam uwagę na trzy aspekty. Po pierwsze prywatyzacja jest źródłem dodatkowego finansowania rozwoju kolei w Polsce, Po drugie to też dla inwestora najkrótsza droga, by ominąć część barier formalnych związanych z wejściem na nowy rynek. Następny aspekt to to, że kolej rozwija się nie tylko w Polsce ale również w Ameryce - Warren Buffet nie przypadkowo zainwestował w zakup 77% akcji jednego z przewoźników -, oraz Azji. Warto inwestować w tą branżę. Mam nadzieję, że będzie to bardzo silny impuls w rozwoju kolei w Polsce - zakończył prezes Wach.