– Na kolei realizowany jest ogromny program inwestycyjny. Ale brakuje kompleksowego ujęcia w tym programie linii kolejowej z peronami, dworca i parkingów, tak ważnych z punktu widzenia oczekiwań pasażerów. Brakuje również systemowego podejścia do utrzymania zrewitalizowanych linii kolejowych i dworców – uważa Andrzej Wach, były prezes PKP SA.
Wczoraj Izba Gospodarcza Transportu Lądowego opublikowała informację, w której oskarżyła PKP PLK o zaniechania, które mogą skutkować utratą astronomicznej kwoty 40 mld złotych w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Odpowiedź PKP PLK na te zarzuty opublikowaliśmy tutaj.
Na inny aspekt problemów, dotyczących programu modernizacji zwrócił uwagę Andrzej Wach, były prezes PKP SA. – Uruchomiony program rewitalizacji linii kolejowych nie idzie w parze z oczekiwaniami pasażerów. Najczęściej nie obejmuje bowiem dworców, a przede wszystkim – miejsc parkingowych. Nie jest kontynuowany, wdrażany w latach 2006–2010, program budowy parkingów, w szczególności przy modernizowanych liniach. Są one szalenie ważne dla pasażerów – uważa Andrzej Wach. Według niego, powodem jest brak kompleksowego podejścia przy tego typu inwestycjach.
– Drugi szalenie ważny aspekt dotyczy utrzymania zmodernizowanych linii kolejowych, czy dworców. Wydawane na rzecz kolei pieniądze powinny procentować przez długi czas. Stanie się tak tylko wtedy, kiedy zrewitalizowane i zmodernizowane linie kolejowe i dworce będą włączone do dopracowanego procesu utrzymania – mówi były prezes PKP SA.
Jako przykład tego typu rozwiązań podaje projekty zakupu taboru, w których włączono kilkunastoletnie utrzymanie taboru przez producenta. Takich rozwiązań brakuje dla infrastruktury tak liniowej jak i kubaturowej.– Należałoby się pochylić nad systemem outsourcingu utrzymania odbudowanych linii kolejowych – sygnalizuje Andrzej Wach.
Podobnie jest z dworcami. Za swojej kadencji jako prezesa PKP Andrzej Wach proponował wprowadzenie tzw. opłaty dworcowej na utrzymanie budynków związanych z obsługą pasażera. – Obecnie żyją te dworce, dla których znaleziono najemców powierzchni komercyjnych. Dużo zmodernizowanych dworców stoi jednak pustych – mówi Wach, podając jako przykład Kępno. – To piękny, odnowiony dworzec. Ale co z nim będzie za pięć – dziesięć lat, jeżeli brak jest systemowych rozwiązań w zakresie utrzymania? – pyta Wach.