fot. Jakub Hałum, lic. CC BY-SA 3.0Stacja Ostrowiec Świętokrzyski
Opóźnienie modernizacji linii nr 25 sięgnęło już dwóch lat. Części zakontraktowanych pierwotnie robót nie wykona też ZUE. Na mocy porozumienia PKP PLK ze spółką z zakresu robót wyjęta została spora część zadań, które powierzone zostały innym przedsiębiorstwom wybranym w dwóch kolejnych przetargach.
Linia nr 25 Łódź Kaliska – Dębica mogłaby stać się ważnym korytarzem łączącym południowy wschód kraju z jego centrum. Wciąż nie jest jednak intensywnie wykorzystywana, na co wpływ ma nie tylko brak sieci trakcyjnej pomiędzy Tomaszowem Mazowieckim a Skarżyskiem-Kamienną, ale i przeciągająca się modernizacja dalszego jej fragmentu – ze Skarżyska do Sandomierza. Choć roboty miały zakończyć się w zeszłym roku, do wykonania wciąż pozostało bardzo wiele.
Duże opóźnienie wynikające ze zmian projektowych
– W ramach inwestycji wykonywana jest przebudowa nawierzchni torowej wraz z korektą geometrii torów. Wzmocnione zostanie podtorze, powstanie nowa sieć trakcyjna, przebudowane będą przejazdy kolejowo-drogowe, a obiekty inżynieryjne przejdą modernizację. Zainstalowane zostaną też nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym – opisuje zakres przedsięwzięcia Piotr Hamarnik z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Poza tym przebudowane mają zostać stacje i przystanki. Po zakończeniu wszystkich prac pociągi pasażerskie mają kursować z prędkością do 120 km/godz., a towarowe – do 80 km/godz.
W październiku 2017 r. krajowy zarządca infrastruktury zawarł umowę na zaprojektowanie i realizację robót, która zakładała, że inwestycja zostanie sfinalizowana w 2021 r. – Obecny termin zakończenia prac to sierpień 2023 r. – wskazuje na dwuletnie opóźnienie nasz rozmówca. Co więcej, wyłoniony w przetargu wykonawca – ZUE – nie wykona wszystkich prac określonych w kont4akcie. Został on bowiem aneksowany, a część robót została wyjęta z zakresu umowy. W związku z tym PLK ogłosiły dwa kolejne postępowania przetargowe obejmujące roboty, których ostatecznie nie przeprowadzi ZUE.
Do grona wykonawców dołączyły SArINŻ i Roverpol
– Podpisaliśmy dwie kolejne umowy z terminem realizacji do września i grudnia 2023 r. – mówi przedstawiciel PLK. Jako główny powód opóźnień podaje on gorszy niż zakładany stan obiektów inżynieryjnych. Badania w tym zakresie przeprowadził wykonawca. W związku ze zmianami wprowadzonymi na tzw. mapach powodziowych konieczne stało się też zwiększenie światła poziomego i pionowego mostów, które zakwalifikowano jako znajdujące się na terenach zalewowych. Wymusiło to nie tylko poszerzenie zakresu robót, ale i zmianę projektów.
– Na obecną chwilę koszt całej inwestycji wynosi ok. 636 mln 695 tys. zł – mówi Piotr Hamarnik. Nieco ponad pół mld zł brutto otrzyma ZUE (to wartość kontraktu po jego aneksowaniu). Dodatkowe ok. 11 mln zł ten sam wykonawca otrzyma z tytułu zawartej w 2021 r. umowy na zamówienie podobne. Pozostałą kwotę otrzymają wykonawcy wyłonieni w nowych przetargach. W maju tego roku PLK zawarły umowę z SArINŻ, a we wrześniu – z Roverpolem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.