Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

W zeszłym roku żółte naklejki zapobiegły ponad 1100 zdarzeniom

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Autor:

PKP PLK

Data publikacji:
24-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
W zeszłym roku żółte naklejki zapobiegły ponad 1100 zdarzeniom
fot. Karol Jakubowski/PKP PLK
8560 zgłoszeń na numer alarmowy 112, 764 przypadki wprowadzenia ograniczenia prędkości i 402 wstrzymania ruchu pociągów – dzięki systemowi Żółtych Naklejek PLK system kolejowy w Polsce staje się coraz bezpieczniejszy. W zeszłym roku spadła liczba wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych.

Żółte naklejki to system bezpieczeństwa wdrożony w połowie 2018 roku na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK SA. Dzięki naklejkom każdy użytkownik drogi, widząc niebezpieczną sytuację na przejeździe, ma możliwość szybkiego kontaktu ze służbami, które zareagują we właściwy sposób.

W zeszłym roku zanotowano 8560 zgłoszeń na numer alarmowy 112 z wykorzystaniem żółtych naklejek z przejazdów (w 2023 r. – 7963). W 764 przypadkach wprowadzone zostały ograniczenia prędkości na liniach i wydane maszynistom polecenia ostrożnej jazdy (w 2023 r. – 499). W 402 razy ruch pociągów był wstrzymywany (w 2023 r. – 275). Wprowadzone dodatkowe procedury bezpieczeństwa zapobiegły łącznie 1166 potencjalnym zdarzeniom na przejazdach lub w ich pobliżu.

W zeszłym roku na przejazdach kolejowo-drogowych doszło do 163 wypadków i kolizji – to o 14 mniej niż rok wcześniej. Mniej było także ciężko rannych: 15 w zeszłym roku, 21 w 2023 roku. W porównaniu zeszłego roku do 2023 więcej było zabitych.

99% wszystkich zdarzeń na przejazdach powodują kierowcy, którzy lekceważą przepisy i nie zatrzymują się przed znakami STOP i włączonymi sygnalizatorami. Kierowca, który spowoduje wypadek, musi liczyć się z wieloma konsekwencjami. Oprócz mandatu lub sprawy w sądzie spoczywa na nim odpowiedzialność finansowa za szkody wyrządzone uczestnikom zdarzenia, zniszczoną infrastrukturę, tabor kolejowy oraz zmiany w kursowaniu pociągów.

Aby uniknąć wypadku na przejeździe, kierowcy powinni pamiętać o 5 prostych zasadach:
  1. Kiedy zbliżasz się do przejazdu, zwolnij i zachowaj szczególną ostrożność;
  2. Zawsze zatrzymuj się przed znakiem STOP lub migającym czerwonym światłem;
  3. Gdy rogatki zamknęły się lub nawet dopiero opadają – nigdy nie próbuj ich omijać; Poczekaj, aż znowu będą w pełni podniesione, a sygnalizator się wyłączy – dopiero wtedy kontynuuj jazdę;
  4. Nie wjeżdżaj na tory, jeśli nie masz możliwości zjazdu z drugiej strony;
  5. Jeśli jesteś zagrożony na przejeździe lub jesteś świadkiem niebezpiecznej sytuacji – skorzystaj z Żółtej Naklejki PLK.
Rozejrzyj się za Żółtą Naklejką PLK – może uratować Twoje życie

Żółte naklejki umieszczone są zawsze od wewnętrznej strony krzyża świętego Andrzeja albo na napędach rogatek od strony torów. To dlatego, że jeśli samochód utknie na torach lub między rogatkami, wówczas kierowca szybko ją zobaczy i będzie mógł z niej skorzystać.


Na żółtych naklejkach widnieją trzy numery:
  1. indywidualny identyfikacyjny danego przejazdu (numer skrzyżowania);
  2. alarmowy 112;
  3. do służb technicznych PLK („w razie awarii”).
W przypadku zagrożenia, jeśli kierowca zadzwoni na 112 i poda numer przejazdu, operator natychmiast określi dokładnie, gdzie się znajduje. Następnie dyżurny ruchu PKP PLK będzie miał możliwość zatrzymać pociąg lub nakazać maszyniście, by zwolnił.

Żółte Naklejki PLK pomagają także zgłosić awarię na przejazdach. Wystarczy jeden telefon i służby techniczne będą mogły szybko zareagować, gdy np. rogatka jest połamana lub uszkodzona, roślinność zasłania widoczność lub oznakowanie przejazdu albo jeśli na przejeździe są zdewastowane czy odwrócone znaki drogowe.

Kierowcy, pamiętajcie: w razie potrzeby zawsze możecie wyłamać rogatkę. Jeśli jesteście na przejeździe, a szlabany się zamknęły, to nie czekajcie, wyłamcie rogatkę, zjedźcie z toru i skontaktujcie się ze służbami, korzystając z Żółtej Naklejki.

Więcej informacji na temat projektu Żółta Naklejka PLK i kampanii społecznej „Bezpieczny Przejazd” oraz realizowanych w jej ramach działań można znaleźć na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl

Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Infrastruktura

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Urząd Transportu Kolejowego 03 września 2024

Niebezpiecznie pod Trzebinią. Dwa pociągi na jednym torze

Infrastruktura

PLK chce pytać przewoźników o to, co zmienić na sieci kolejowej

Infrastruktura

PKP SA przetestuje detektory materiałów wybuchowych

Infrastruktura

SOK podsumował rok. Mniej przestępstw

Prawo i polityka

SOK podsumował rok. Mniej przestępstw

insp. Piotr Żłobicki/Straż Ochrony Kolei 13 kwietnia 2024

Zobacz również:

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Infrastruktura

Czy wróci podwójna obsada maszynistów dla prędkości powyżej 130 km/h?

Urząd Transportu Kolejowego 03 września 2024

Niebezpiecznie pod Trzebinią. Dwa pociągi na jednym torze

Infrastruktura

PLK chce pytać przewoźników o to, co zmienić na sieci kolejowej

Infrastruktura

PKP SA przetestuje detektory materiałów wybuchowych

Infrastruktura

SOK podsumował rok. Mniej przestępstw

Prawo i polityka

SOK podsumował rok. Mniej przestępstw

insp. Piotr Żłobicki/Straż Ochrony Kolei 13 kwietnia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5