Za prawie 600 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe zmodernizują odcinek między Stargardem a Szczecinem Dąbiem. Dziś (4 lipca) podpisano umowę z wykonawcą, konsorcjum Trakcji PRKiI.
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały 4 lipca umowę wartą 588 mln zł netto na modernizację trasy między Stargardem a Szczecinem Dąbie. To kolejny projekt do realizacji na
ważnej trasie z Wielkopolski na Pomorze Zachodnie. Pracami na tym odcinku zajmą się: Trakcja PRKiI SA (Lider), Schweerbau KG Bauunternehmen i SBM. Projekt dofinansowany będzie z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Trzeba go zakończyć i rozliczyć już na koniec 2020 roku.
Szeroki zakres prac
Między Stargardem a Szczecinem Dąbie wymienionych zostanie 48 km torów i 64 km sieci trakcyjnej. Pociągi pasażerskie przyspieszą do prędkości 160 km/h. Zmodernizowane zostaną 4 przejazdy kolejowe, na których zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Na trasie przebudowanych zostanie 6 mostów i wiaduktów. W ramach inwestycji zaplanowano bezpieczne przejścia dla zwierząt. Rozpoczęcie prac na odcinku Słonice – Szczecin Dąbie zaplanowano na początek III kwartału 2019 a ich zakończenie w IV kw. 2020 r. (jak podaje Trakcja PRKiI – termin kontraktowy upływa z końcem listopada 2020 roku).
Na odcinku Stargard – Szczecin Dąbie zmodernizowanych zostanie 11 peronów, między innymi w Stargardzie, Grzędzicach, Miedwiecku. Stacje i przystanki będą dostosowane do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym tych z ograniczoną mobilnością. Pojawią się nowe wiaty, funkcjonalne oświetlenie, system informacji pasażerskiej. W Stargardzie, Reptowie, Szczecinie Zdunowie zostanie wybudowane przejście pod torami z pochylniami dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
Trakcja bierze Pomorze Zachodnie
Obecna przy podpisaniu umowy wiceminister Inwestycji i Rozwoju Małgorzata Zielińska podkreśliła dużą liczbę kontraktów Trakcji PRKiI na Pomorzu Zachodnim. Od lipca ubiegłego roku spółka realizuje
dwa zadania w ramach budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej warte pół miliarda złotych.
Realizuje też odcinek E59 pomiędzy Poznaniem a Rokietnicą. Niedawno
pozyskała finansowanie pomostowe.
– Inwestycja lepiej skomunikuje dwa województwa: Wielkopolskę i Pomorze Zachodnie. To niezwykle ważne dla zwiększania konkurencyjności ekonomicznej tych regionów. Zyskają nie tylko mieszkańcy, którzy wybierają kolej w codziennych podróżach, ale także przewoźnicy towarowi, którzy szybciej dowiozą ładunki do portów w Szczecinie i Świnoujściu – powiedział dzisiaj Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– Realizujemy kolejne etapy modernizacji linii Poznań – Szczecin i dziś podpisujemy umowę na remont zachodniopomorskiego odcinka między Stargardem a Szczecinem Dąbie. Dwa tygodnie temu podpisaliśmy umowę na przebudowę odcinka Słonice - Choszczno. To projekt istotny dla dobrych połączeń regionalnych i międzyregionalnych. Po zakończeniu wszystkich prac przejazd najszybszych składów między Poznaniem a Szczecinem skróci się nawet o około 50 min, a podróżni zyskają wyższy komfort obsługi na kilkudziesięciu stacjach i przystankach – dodał Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.