Partnerzy serwisu:
Zintegrowany transport

W Toruniu powstaje tramwaj na trawie. Cichszy i bezpieczniejszy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ml, Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

ZINTEGROWANY TRANSPORT
W Toruniu powstaje tramwaj na trawie. Cichszy i bezpieczniejszy
Na odcinku ul. Gagarina między pl. Frelichowskiego, a kampusem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu (stanowiącym fragment budowanej trasy tramwajowej na toruńskie Bielany) między nowo-położonymi torami pojawiła się zieleń. Po uruchomieniu przewozów oraz przystrzyżeniu "tramwajowego trawnika" ma być on podlewany poprzez specjalny system nawadniający, który – za wyjątkiem zraszaczy – został już zamontowany. Wypada przy tym zauważyć, iż będzie to nowatorskie rozwiązanie w skali naszego kraju.

Mając na uwadze potrzebę dbałości o środowisko, a także o jakość życia ludności, wskazane jest projektowanie układów transportowych opartych na komunikacji szynowej, ze względu na jej proekologiczny charakter. Zwłaszcza w większych miastach, gdzie wzdłuż głównych arterii komunikacyjnych tramwaje są w stanie przewieźć w ciągu jednej godziny setki, a nawet tysiące pasażerów, zazwyczaj nie mają sobie równych jeśli chodzi o ograniczanie ruchu pojazdów spalinowych. Także w Toruniu, gdzie potoki pasażerskie nie są może tak olbrzymie, a sam system wymaga wciąż wielu usprawnień, prowadzone są istotne dla jego przyszłości inwestycje infrastrukturalne.

Tramwaj w mieście to także niedogodności. Jak je ograniczać?

Niemniej jednak, pomimo wyraźnych zalet tramwaju jako środka transportu miejskiego, ich częste kursowanie wiąże się z niedogodnością, wynikającą z wywoływania dość znacznego hałasu, a także drgań, które nie dość że mogą irytować mieszkańców, szkodzą znajdującym się w pobliżu budynkom (w szczególności zaś obiektom zabytkowym).

Zniwelowanie do minimum wymienionych powyżej negatywnych skutków funkcjonowania komunikacji tramwajowej możliwe jest między innymi poprzez zastosowanie rozwiązania, nazywanego "zielonym (trawiastym) torowiskiem". Rzecz jasna istnieją miejsca, gdzie nie da się go wprowadzić wzdłuż całej długości trasy; inna sprawa, iż nie stało się ono jeszcze powszechne, a przebudowa istniejących już torowisk (zwłaszcza zaś tych tzw. niewydzielonych) nie zawsze jest możliwa, bądź wiąże się z dużymi wydatkami finansowymi, na które władze samorządowe często nie są w stanie sobie pozwolić.

Tym niemniej jednak, warto zwrócić uwagę, iż zielone torowiska stają się powoli normą w w wielu krajach europejskich. Przykładowo we Francji zielone torowiska zostały niejako ustalone jako standard dla wszystkich nowych tras tramwajowych (nie licząc jedynie miejsc, gdzie tory służą jako wspólna strefa z ruchem pieszych oraz przejazdów / przejść przez tory).

W polskich miastach w ostatnich kilku latach również powstało całkiem sporo wewnątrzmiejskich połączeń szynowych, wykorzystujących to rozwiązanie. Dla potwierdzenia warto wymienić chociażby przykłady z:
- Katowic – aleja Korfantego,
- Warszawy – ulica Zieleniecka,
- Gdańska– ulica Pomorska (na trasie do dzielnicy Jelitkowo),
- Poznania – w dzielnicy Winogrady oraz na ulicy Małe Garbary.

Zielone torowiska spotkamy także m.in. w Krakowie, zaś aktualnie trwa budowa "tramwajowego trawnika" w Szczecinie, w Alei Piastów. Prócz stolicy woj. zachodniopomorskiego do grona miast eksploatujących trasy zbudowane w tej technologii dołączy w nadchodzące wakacje Toruń.

Na UMK po "zielonej trawce"

Zielone torowisko w Toruniu to dokładniej rzecz biorąc wydzielony fragment torów, który połączy ul. Sienkiewicza z osiedlem Bielany, gdzie zlokalizowany jest kampus UMK. Przypomnijmy, iż wzdłuż całego nowopowstałego odcinka torowiska zlokalizowanych będzie pięć nowych przystanków tramwajowych, wymieniając od pętli Uniwersytet: Okrężna, Rektorat UMK, Akademiki, Od Nowa, Fałata.

Nowy fragment torów pozwoli przyłączyć pętlę tramwajowo-autobusową zbudowaną na Bielanach z resztą toruńskiej sieci tramwajowej, a tym samym lepiej skomunikować wschodnią i zachodnią część miasta. "To zadanie inwestycyjne jest skutkiem umowy z generalnym wykonawcą – firmą Budimex. – Tym samym jesteśmy zaangażowani we wszystkie zadania związane z budową trasy tramwajowej do Uniwersytetu Mikołaja Kopernika – podkreślał kilka miesięcy temu Grzegorz Leszczyński, prezes zarządu KZN Rail. – Oprócz zielonego torowiska przy ul. Gagarina wykonywaliśmy bowiem również prace torowe związane z budową linii tramwajowej w Alei Solidarności, przebudową pętli Olimpijska, a także budową nowego torowiska w ul. Sienkiewicza" – wylicza szef KZN Rail.

Więcej na portalu Transport-Publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej z dodatkowym wsparciem

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Zintegrowany transport

Halle kupi do 56 tramwajów za maks. 168 mln euro

Witold Urbanowicz 20 marca 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5