PKP Polskie Linie Kolejowe powoli kończą prace przy wydłużaniu peronów w Ropczycach, przy linii kolejowej z Krakowa do Przemyśla. Zbudowane w 2017 obiekty, zdaniem PKP PLK, wymagały znaczącej przebudowy. Po niej i tak będą mieć jedynie 55 centymetrów wysokości.
Latem 2022 roku PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że peron w Ropczycach „zyska lepszą funkcjonalność, dzięki przebudowie peronów”. Inwestycję rozpoczęto w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”.
Zasadniczy sens prac w Ropczycach polega na wydłużeniu dwóch peronów z 200 do 400 m. Bywa bowiem, że na stacji zatrzymują się pociągi dłuższe niż 200 metrów.
– Umożliwi to przewoźnikom swobodne planowanie postojów na stacji, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych. Podróżni zyskają większy komfort obsługi oraz lepszą ofertę przewozową. Na przebudowanych peronach przewidziano montaż nowych wiat, ławek i tablic informacyjnych. Ułatwieniem dla osób niewidomych i niedowidzących będzie oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych – poinformowały PKP PLK.
Inwestycja jest warta 8 mln zł, wykonuje ją Intop Tarnobrzeg. Problem w tym, że perony w Ropczycach są niemal nowe, mają zaledwie 6 lat, a sama PLK określiła w dokumentacji ich stan jako „dobry”. Pomimo tego zrywane są betonowe płyty peronowe na całej ich długości. Na początku zarządca infrastruktury wyjaśnił nam, że to dlatego, że peron musi dobrze wyglądać.
– Nawierzchnia nowobudowanych i przebudowywanych peronów musi być ujednolicona, zgodnie z obowiązującą Księgą Identyfikacji Wizualnej Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA – napisało w odpowiedzi na nasze pytania biuro prasowe PLK. Spółka dodaje, że położone 6 lat temu płyty peronowe pochodzące z demontażu zostały zakwalifikowane jako materiał staroużyteczny. – Zostaną one wykorzystane przy wymianie elementów uszkodzonych na już istniejących peronach, m.in. w stacji Munina na tej samej linii – powiedziała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PLK.
Pomimo tego, perony nie będą podwyższane do 76 centymetrów, co jest obecnie standardem na sieci PLK, przy realizacji inwestycji remontowych czy modernizacyjnych. Na innej części tej samej magistrali E30, pod Krakowem, PKP PLK za ponad 13 milionów złotych (nie była to jedyna składowa inwestycji)
podnosiły perony o 21 centymetrów, tłumacząc, że głównym celem przebudowy „jest dostosowanie peronów i ich wyposażenia do obecnych standardów”. – Chodzi też o wprowadzenie jednolitej wysokości peronów na całej długości modernizowanego odcinka magistrali E30 Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny Towarowy. – Obecnie to jedyny peron o wysokości 550 mm, a nie 760 mm – pisały Polskie Linie Kolejowe o przystanku Kraków Business Park (
obecnie: Zabierzów Rząska).
Perony długie, ale niskie
– W zakresie robót (w Ropczycach - dop. red.) nie zakładano podwyższenia peronów, a obowiązujące przepisy dopuszczają ich wysokość 0.55 m. Zwiększenie wysokości peronów do skrajni pionowej 0.76 m, wymagałoby całkowitej rozbiórki istniejących obiektów - łącznie ze ściankami peronowymi, urządzeniami odwadniającymi torów, zabudowanymi wzdłuż peronów oraz pozostałą infrastrukturą peronową i budowy całkowicie nowych platform – wyjaśnia obszernie spółka.
– Dodatkowo, zwiększenie wysokości peronów powodowałoby konieczność przebudowy dojścia do peronów od strony przejścia pod torami oraz zabudowanych wind (wyjście z przejścia oraz z wind w stosunku do podniesionej nawierzchni peronu znajdowałyby się na różnych poziomach). Wymuszałoby to wówczas także przebudowę przejścia pod torami wraz z szybami windowymi – wyjaśnia Dorota Szalacha i dodaje, że realizację każdej z inwestycji należy traktować indywidualnie.
Spółka dodaje, że w stacji Ropczyce, stan kilkuletnich płyt peronowych stwierdzony przez zarządcę infrastruktury, nie pozwalał na ich pozostawienie, dlatego zadecydowano o wymianie na całej długości. Pozostała nawierzchnia, wypełniająca perony między płytami, na dotychczasowej długości wykonana z kostki betonowej, pozostanie bez zmian. Przewidziano jej oczyszczenie.
Gdzie indziej stare płyty zostawały na stacjach
Zapytaliśmy spółkę, dlaczego wymiana płyt nie była konieczna np. w wypadku o kilka lat starszych peronów w Działdowie, na magistrali Warszawa - Gdańsk, także wydłużanych.
– W stacji Działdowo dobry stan płyt peronowych na dotychczasowych długościach trzech 300-metrowych peronów (zrealizowane wydłużenie do: 390, 340 i 315 m), zaważył na pozostawieniu dotychczasowej infrastruktury – dodaje PLK.
Na koniec zarządca dodaje, że „zaoszczędzone, m.in. poprzez przemyślane planowanie zakresów robót - środki finansowe, umożliwiają realizację także innych zadań w ramach limitu środków finansowych „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”, wynoszącego 1 mld zł. Takie podejście i działanie przekłada się bezpośrednio na zwiększenie dostępu również innych lokalnych społeczności do kolei”. Termin przebudowy peronów na stacji Ropczyce zaplanowano do końca listopada 2023
Bardzo różne standardy peronów są w Polsce problemem. Fundacja ProKolej apeluje o ujednolicenie standardów i większą dbałość o komfort pasażerów na nich.
Piszemy o tym tutaj.