- Po ostatnich podwyżkach cen paliw, zwiększaniu stawek za korzystanie z autostrad, osiągnęliśmy ten moment, kiedy transport intermodalny może być tańszy i może charakteryzować się znacznie większą perspektywą i stabilnością stawek oraz opłacalnością. Mniejsze ograniczenia w masach przewożonych ładunków oraz niskie koszty społeczne przemawiają za intermodalem - powiedział w czasie otwarcia nowego terminalu w Poznaniu prezes spółki ATC Rail Artur Jadeszko.
24 kwietnia uroczyście otwarto nowy terminal intermodalny ATC Rail. Inwestycję ulokowano w Poznaniu. Firma jest spółką-córką ATC Cargo - firmy zapewniającej nowoczesne rozwiązania logistyczne: obsługę ładunków „door to door” transportem morskim, lotniczym, drogowym bądź z zastosowaniem rozwiązań intermodalnych.
Logistyczne centrum terminalu wyposażone jest w bocznicę kolejową o długości 900 m. Bocznica ta może obsłużyć 45 wagonów do transportu kontenerów. Do szybkiego rozładunku mają być wykorzystywane dwa urządzenia typu reach stacker. Moc przeładunkowa terminalu ATC Rail w Poznaniu to 50 tys. TEU*, a możliwości składowe to 1 200 TEU.
- Przez lata forsowaliśmy tezę, że nigdy nie będzie żadnych trucków ani naczep w spółce, bo uważaliśmy, że to tylko kłopot. Okazało się jednak, że trzon serwisowy musi stanowić nasz własny sprzęt. Wymagania klientów są dziś bardzo wysokie, a rynek przewozów kontenerowych jest skupiony w zasadzie wokól Trójmiasta - tłumaczy prezes ATC Rail. - Serwis w Poznaniu byłby słaby, gdyby nie samochody, które są w stanie terminowo dostarczyć ładunki do miejsc przeznaczenia. Pozwala to na optymalizację kosztów dowozu. Jesteśmy bardziej elastyczni i dyspozycyjni - mówił w czasie uroczystego otwarcia prezes ATC Rail Artur Jadeszko. Flota samochodowa firmy składa się z 35 ciągników siodłowych i 60 naczep kontenerowych.
W rozmowie z „Rynkiem Kolejowym prezes Jadeszko podkreślił, że Polska ma ogromny potencjał, jeśli chodzi o transport intermodalny. - Raczej nie skupiałbym się na mówieniu, że mamy słabą infrastrukturę, czy narzekaniu na PKP. Raczej skupiłbym się na pozytywnych aspektach: mamy bardzo gęstą sieć kolejową - drugą w Europie. Jest zatem potężna baza, dodatkowo my mamy infrastrukturę do intermodalu, a przewozy intermodalne to przecież nie przewozy pasażerskie. Jeżeli pociąg będzie jechał 2-3 godziny później, nic złego nie stanie. Najważniejsze jest, aby kontenery nie jeździły puste, tzn. żebyśmy mieli klientów, którzy chcieliby transportować towary w kontenerach - tłumaczy prezes ATC Rail.
Miejsce powstania terminalu jest nieprzypadkowe: - Poznań to rynek z olbrzymim potencjałem kontenerowym. Jest to jedno z najdynamiczniej rozwijających się centrów biznesowych w Polsce. Stąd tutaj po prostu trzeba być. Tu jest biznes, tu są też klienci - podkreślił Artur Jadeszko.
Firma ATC Rail prowadzi już drugą inwestycję terminalową. Za czery miesiące powinien być już otwarty terminal w Radomsku. Dodatkowo firma ma już niebawem rozpocząć korzystanie z terminalu zewnętrznego w Łodzi. To jednak tylko wybrane inwestycje. ATC Rail planuje uruchomienie terminali także w innych rejonach Polski.