Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację linii 38. Prace miały się zacząć w 2020 roku

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
03-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-10-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PKP Polskie Linie Kolejowe po kilku latach prób podpisały umowę na elektryfikację linii nr 38 na odcinku Korsze – Ełk. Będzie to kosztować aż 876 mln zł netto, a pieniądze mają pochodzić z Krajowego Programu Odbudowy.

Prace nad remontem i modernizacją linii kolejowej nr 38 łączącej Mazury z Podlasiem miały zacząć się w 2020 roku, ale start inwestycji wielokrotnie przesuwano, a ostatecznie podzielono na etapy. Znacznie wydłuży to zarówno czas realizacji inwestycji, jak i utrudnień dla pasażerów. Jak się okazuje, z czasem wzrosły również koszty - PKP PLK miała opcję rozszerzania umowy z wykonawcą pierwszego odcinka, ale z niej nie skorzystała.

Finansowo rozpisanie nowego przetargu okazało się niekorzystne, bo za modernizację i elektryfikację drugiego odcinka z Giżycka do Korsz zapłaci dużo więcej aż 876 mln zł netto. Umowę z firmą Torpol podpisano 2 października 2023 roku.

Jakie efekty opóźnionej elektryfikacji?


Jak czytamy w informacji prasowej, po zakończeniu wszystkich prac (i prawdopodobnie jeszcze certyfikacji) podróż koleją z Ełku do Olsztyna zajmie poniżej 2 godzin. Pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż obecnie – z 80 do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. W programie jest przebudowa 9 stacji i przystanków m.in. w Sterławkach Wielkich, Kętrzynie i Korszach, gdzie zostaną podwyższone perony.

Wymieniony zostanie tor na długości prawie 50 kilometrów. Przebudowane lub wyremontowane będą 84 obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty i przepusty). W Sterławkach Wielkich powstanie nowy wiadukt drogowy na drodze wojewódzkiej nr 592. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się na 38 zmodernizowanych przejazdach kolejowo – drogowych. Najważniejsza będzie jednak elektryfikacja linii, która wyeliminuje konieczność wymiany lokomotyw.

Aż do połowy 2026 roku

Zakończenie prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” planowane jest w II kwartale 2026 roku - czyli co najmniej trzy lata później, niż zakładano. Pieniądze mają pochodzić z Krajowego Programu Odbudowy, ale na razie wyłoży je Polski Fundusz Rozwoju. 

Tymczasem od marca 2022 roku konsorcjum hiszpańsko-chińskie realizuje prace na odcinku Giżycko – Ełk. Obecnie koncentrują się one na stacji Giżycko oraz na stacji Stare Juchy, gdzie budowane są nowe perony. Jak podaje PKP PLK, zakończenie prac planowane jest obecnie w IV kwartale 2024 roku, choć pierwotnie miały się zakończyć jeszcze w 2023 roku.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Infrastruktura

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Jakub Madrjas 16 lutego 2024

Trzęsienie ziemi w PKP PLK, cały zarząd odwołany [oficjalne]

Prawo i polityka

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Infrastruktura

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

Infrastruktura

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 05 lutego 2024

Zobacz również:

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Infrastruktura

PKP PLK po zmianach. Kto będzie zarządzał zarządcą?

Jakub Madrjas 16 lutego 2024

Trzęsienie ziemi w PKP PLK, cały zarząd odwołany [oficjalne]

Prawo i polityka

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

Infrastruktura

Startuje budowa tunelu pod torami w Teresinie

inf. pras PKP PLK 06 lutego 2024

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

Infrastruktura

Lubelskie. Jest umowa na projekty budowy linii do Łęcznej i Włodawy

inf. pras PKP PLK, oprac. ms. 05 lutego 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5