PKP Polskie Linie Kolejowe po kilku latach prób podpisały umowę na elektryfikację linii nr 38 na odcinku Korsze – Ełk. Będzie to kosztować aż 876 mln zł netto, a pieniądze mają pochodzić z Krajowego Programu Odbudowy.
Prace nad remontem i modernizacją linii kolejowej nr 38 łączącej Mazury z Podlasiem miały zacząć się w 2020 roku, ale start inwestycji wielokrotnie przesuwano, a ostatecznie
podzielono na etapy. Znacznie wydłuży to zarówno czas realizacji inwestycji, jak i utrudnień dla pasażerów. Jak się okazuje, z czasem wzrosły również koszty - PKP PLK
miała opcję rozszerzania umowy z wykonawcą pierwszego odcinka, ale z niej nie skorzystała.
Finansowo rozpisanie nowego przetargu okazało się niekorzystne, bo za modernizację i elektryfikację drugiego odcinka z Giżycka do Korsz zapłaci dużo więcej aż 876 mln zł netto. Umowę z firmą Torpol podpisano 2 października 2023 roku.
Jakie efekty opóźnionej elektryfikacji?Jak czytamy w informacji prasowej, po zakończeniu wszystkich prac (i prawdopodobnie jeszcze certyfikacji) podróż koleją z Ełku do Olsztyna zajmie poniżej 2 godzin. Pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż obecnie – z 80 do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. W programie jest przebudowa 9 stacji i przystanków m.in. w Sterławkach Wielkich, Kętrzynie i Korszach, gdzie zostaną podwyższone perony.
Wymieniony zostanie tor na długości prawie 50 kilometrów. Przebudowane lub wyremontowane będą 84 obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty i przepusty). W Sterławkach Wielkich powstanie nowy wiadukt drogowy na drodze wojewódzkiej nr 592. Poziom bezpieczeństwa na styku dróg z torami zwiększy się na 38 zmodernizowanych przejazdach kolejowo – drogowych. Najważniejsza będzie jednak elektryfikacja linii, która wyeliminuje konieczność wymiany lokomotyw.
Aż do połowy 2026 roku
Zakończenie prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 38 na odcinku Giżycko – Korsze wraz z elektryfikacją” planowane jest w II kwartale 2026 roku - czyli co najmniej trzy lata później, niż zakładano. Pieniądze mają pochodzić z Krajowego Programu Odbudowy, ale na razie wyłoży je Polski Fundusz Rozwoju.
Tymczasem od marca 2022 roku konsorcjum hiszpańsko-chińskie realizuje prace na odcinku Giżycko – Ełk. Obecnie koncentrują się one na stacji Giżycko oraz na stacji Stare Juchy, gdzie budowane są nowe perony. Jak podaje PKP PLK, zakończenie prac planowane jest obecnie w IV kwartale 2024 roku,
choć pierwotnie miały się zakończyć jeszcze w 2023 roku.