Rozpoczęła się przebudowa stacji Oświęcim w ramach inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Cały projekt zakończy się o ponad dwa lata później niż zakładano.
PKP PLK realizuje wart ponad 800 mln zł netto projekt przebudowy linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice. Porr
modernizuje linie kolejową z Oświęcimia do Czechowic-Dziedzic, a
ZUE na odcinku Trzebinia – Oświęcim. Według umów z wykonawcami prace powinny były już się zakończyć. Tymczasem jak informuje PKP PLK, inwestycja potrwa aż do końca 2023 roku. Modernizacja linii nr 93 powoduje
szereg utrudnień dla pasażerów.
Dwa lata dłużej na odcinku Trzebinia - Oświęcim
- PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuują wielobranżowe inwestycje na trasie nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice w ramach dwóch umów, obejmujących odcinki Trzebinia – Oświęcim i Oświęcim – Czechowice-Dziedzice. Celem przedsięwzięcia jest przygotowanie krótszych podróży min. z Małopolski na Śląsk – podkreśla Dorota Szalacha z biura prasowego PKP PLK. Jak informuje, na odcinku Trzebinia - Oświęcim większość prac pomiędzy Libiążem a Oświęcimiem jest wykonana. - Od 29 sierpnia pociągi jadą po dwóch nowych torach. Podróżni korzystają z dostępniejszych nowych peronów w Chrzanowie oraz w Chełmku i Gorzowie - podaje.
Jak tłumaczy przedstawicielka PLK, inwestycje realizowane są w systemie „projektuj i buduj”. - Na terminy prac wpływ miały m.in. zmiana zakresu robót na wiaduktach kolejowych w Chrzanowie, objętych ochroną konserwatorską. Na etapie postępowań przetargowych zakładano całkowitą przebudowę wszystkich wiaduktów. W trakcie uzgodnień z konserwatorem zabytków i PZD Chrzanów zapadły nowe ustalenia dotyczące prac na dwóch obiektach w Chrzanowie ( przy ul. Siennej i Krasickiego) – wyjaśnia przyczyny opóźnienia. Realizację tych wiaduktów zaplanowano w przyszłym roku, po zaprojektowaniu nowego zakresu i pozyskaniu decyzji administracyjnych.
- Wiadukty są ważną częścią inwestycji PLK. Na odcinku Trzebinia – Oświęcim są 22 wiadukty, w tym 7 w Chrzanowie. Przebudowane obiekty zapewnią sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy pociągów min. z Trzebini do Oświęcimia. Dzięki poszerzeniu jezdni ułatwią również komunikację drogową w mieście – podkreśla Szalacha dodając, że termin prac budowlanych między Trzebinią a Oświęcimiem uzależniony jest także od przejmowania działek - w celu rozbudowy dróg pod wiaduktami kolejowymi - od podmiotów zewnętrznych oraz pozyskania dodatkowej decyzji lokalizacyjnej. Na zmiany terminów wpływ miały także kolizje z infrastrukturą elektroenergetyczną, które nie były wcześniej określone. Likwidacja kolizji wymagała porozumień z jej właścicielami infrastruktury oraz uzgadniania projektów.
Przyczyny zmian harmonogramu na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice
Jak podkreśla Szalacha, na odcinku Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, widoczne są efekty prowadzonych robót. - Oprócz nowych peronów w Kaniowie i Dankowicach przy torze nr 1 oddano do eksploatacji 6 km nowego toru nr 1 na odcinku Dankowice – Czechowice Dziedzice wraz z obiektami inżynieryjnymi : 10 przepustów; 4 mostów i 2 wiaduktów kolejowych. Harmonogram prac na tym odcinku został zaktualizowany, m.in. dlatego że na stacji Oświęcim będzie przejście podziemne – dogodniejsza droga dla podróżnych (korzystniejsze rozwiązanie niż planowany remont kładki). Ponadto konieczne są dodatkowe roboty na 11 obiektach inżynieryjnych – wyjaśnia.
Jak informuje przedstawicielka PKP PLK, obecnie zamawiający i wykonawca uzgadniają warunki realizacji prac.
Rozpoczęła się przebudowa stacji Oświęcim
Jak poinformowały kilka dni temu PKP Polskie Linie Kolejowe, rozpoczęły się prace na stacji Oświęcim. Roboty zaczęły się od zabezpieczenia terenu i rozbiórki zużytej sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Maszyny wykorzystywane będą do demontażu torów i peronów.
Na stacji zaplanowano trzy nowe, wyższe perony, wiaty i ławki oraz tablice informacyjne i oznakowanie. Będzie 5 wind - przy wyjściach na perony oraz w nowym przejściu podziemnym. Bezkolizyjny trakt o długości 133 m zastąpi kładkę nad torami, a mieszkańcy zyskają wygodną komunikację z dwóch stron miasta.
Modernizacja stacji - oprócz obszaru pasażerskiego obejmuje tory, sieć trakcyjną, obiekty, urządzenia telekomunikacyjne i sterowania ruchem kolejowym, a także drogi i dojścia w obrębie stacji oraz odwodnienie. W zakresie prac jest również budowa nowej nastawni dla obsługi ruchu kolejowego - czytamy w komunikacie.
Warto dodać, że przygotowywane są projekty na kolejnych liniach przebiegających przez stację Oświęcim. Idom i BBF
projektują modernizację linii od Orzesza przez Tychy do Oświęcimia. Ruszył też
przetarg na studium linii 138 Mysłowice – Oświęcim.