Województwo kujawsko-pomorskie, prawdopodobnie jako jedyne w kraju, w 2020 roku ogłosi przetarg na wykonywanie przewozów pasażerskich na wszystkich liniach regionalnych, gdzie zamawia pociągi.
W połowie 2018 roku pytaliśmy urzędników marszałka kujawsko-pomorskiego o to, czy wzorem lat poprzednich będą organizować przetargi na wykonywanie kolejowych przewozów pasażerskich w swoim województwie. Wówczas nie otrzymaliśmy jednoznacznej odpowiedzi. Tłumaczono nam, że decyzja o tym, czy dojdzie do powierzenia usług Przewozom Regionalnym, czy też zostanie rozpisany przetarg, podjęta zostanie w późniejszym czasie.
Od stycznia tego roku stało się jasne, ze województwo kujawsko-pomorskie nie zleci pracy przewozowej w regionie Przewozom Regionalnym z wolnej ręki. O kontrakt będą musiały powalczyć w drodze przetargu. Kujawsko-pomorskie opublikowało właśnie „wstępne ogłoszenie informacyjne dotyczące umowy o świadczenie usług publicznych”. Zaznacza w nim, że za rok zechce rozpocząć procedurę przetargową na obsługę linii kolejowych wewnątrz województwa (przetarg ma odbyć się w styczniu 2020 roku).
Marszałek województwa, którym po wyborach samorządowych pozostał Piotr Całbecki decyduje się na bardzo długą umowę, która na kujawsko-pomorskie tory może wnieść nową jakość, bowiem ma ona obowiązywać od 13 grudnia 2020 roku do 8 grudnia 2035 roku. Warto przypomnieć, że marszałek jest dysponentem części taboru używanego obecnie w województwie. Należy do niego m.in. 6 elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf, ale też 4 zmodernizowane ED72.
Jak zapowiadają urzędnicy, przetarg podzielony zostanie na pakiety:
Pakiet bydgoski
Linia nr 18 Kutno – Piła Główna; odcinek: od Bydgoszczy do Wyrzysk Osieki Linia nr 131 Chorzów Batory – Tczew; odcinek: od Inowrocławia do Smętowa Linia nr 353 Poznań Wschód – Skandawa; odcinek: od Wydartowa do Torunia
Pakiet toruński
Linia nr 18 Kutno – Piła Główna; odcinek: od Kutna do Bydgoszczy Linia nr 353 Poznań Wschód – Skandawa; odcinek: od Torunia do Biskupca Pomorskiego
Pakiet grudziądzki
Linia nr 27 Nasielsk – Toruń Wschodni; odcinek: od Sierpca do Torunia Linia nr 131 Chorzów Batory – Tczew; odcinek: od Bydgoszczy do Laskowic Pomorskich Linia nr 201 Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port; odcinek: od Bydgoszczy do Bąka Linia nr 207 Toruń Wschodni – Malbork; odcinek: od Torunia do Grudziądza Linia nr 208 Działdowo – Chojnice; odcinek: od Brodnicy do Chojnic Linia nr 209 Kowalewo Pom. – Bydgoszcz Wsch.; odcinek: od Chełmży do Bydgoszczy Linia nr 215 Laskowice Pomorskie – Bąk; odcinek: od Laskowic Pomorskich do Czerska Linia nr 353 Poznań Wschód – Skandawa; odcinek: w granicach miasta Torunia
Kujawsko-pomorskie będzie prawdopodobnie jedynym regionem, który zdecyduje się na przetarg na zasadach rynkowych. Wiele zależy od tego jakiego taboru zażąda od oferentów województwo i czy w czasie kilku miesięcy potencjalnemu konkurentowi Przewozów Regionalnych (Polregio obecnie jeździ po liniach „elektrycznych”) uda się zorganizować odpowiednie pojazdy i jak droga będzie jego oferta. Przypomnijmy, że kilka lat temu Arrivie udało się przejąć na 3 lata przewozy w województwie także na liniach elektrycznych. Obecnie kursuje wyłącznie taborem spalinowym po liniach drugorzędnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.