W Krakowie, na terenie stacji postojowej PKP Intercity, rozpoczęła się budowa ekologicznej sezonowej myjni automatycznej. Obiekt powstanie w ciągu jednego roku od rozpoczęcia budowy, a wykonawcą kontraktu wartego 21,9 mln zł brutto jest firma Budimex.
Inwestycja jest przeprowadzana w trybie „projektuj i buduj”. Tym samym w pierwszym etapie wykonawca – firma Budimex – przygotowała i zaprezentowała projekt obiektu. W drugiej fazie, która właśnie się rozpoczęła, zajmie się jego realizacją. Uruchomienie myjni planowane jest na początek przyszłego roku, a wartość kontraktu wynosi ponad 21,9 mln zł brutto. Powstanie myjni umożliwi kompleksowe czyszczenie pociągów rozpoczynających swój bieg w stolicy Małopolski, a tym samym zwiększy komfort osób podróżujących z PKP Intercity.
Budowa myjni jest realizowana w ramach projektu „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.
PKP Intercity stawia na ekologiczne rozwiązania
Instalacja do mycia składów pociągów powstaje na terenie przy ulicy Składowej 17, na torze nr 11. Na długości 480 metrów tor ten otrzyma szczelną nawierzchnię z posadowieniem na płycie betonowej, która zarówno przed i za myjnią ma być także ociekowa. Obiekt zostanie wyposażony w oczyszczalnię ścieków, która pozwoli neutralizować używane do mycia środki chemiczne oraz umożliwi ponowne wykorzystanie wody w ramach obiegu zamkniętego.
Myjnia ponadto zostanie wyposażona w stanowisko do zabezpieczania podwozia przed oblodzeniem oraz w system RFID, dzięki któremu wstępne ustawienia mycia zostaną dobrane automatycznie na podstawie numeru EVN. Tak zaprojektowane rozwiązania zapewnią możliwość mycia zewnętrznego boków oraz górnych i dolnych skosów pudeł pojazdów.
Obiekt ma pracować nieprzerwanie i w trakcie doby obsłużyć do 20 składów dziennie. Myjnia będzie przystosowana do obsługi posiadanych przez przewoźnika elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz składów wagonowych. Jeden cykl mycia składu potrwa około 5 minut (przy założeniu jednego przejazdu) lub do 20 minut (przy trzech). Pociąg wewnątrz myjni będzie poruszał się z prędkością 3-5 km/h.
Zrealizujemy bardzo specjalistyczne zadanie budowlane do końca III kwartału tego roku. Prace będziemy prowadzić pod czynnym ruchem kolejowym na terenie torów serwisowych. Ciekawostką a jednocześnie wyzwaniem inżynierskim będzie połączenie myjni z budynkiem sterowania, który będzie zlokalizowany w odległości 150 m. W ostatnim roku jest to jedna z trzech myjni zrealizowana przez Budimex w zakresie budownictwa kolejowego – mówi Jakub Nagraba, Dyrektor Budownictwa Ogólnego Budimex.
Nowe oblicze krakowskiej stacji postojowej
Poza budową myjni PKP Intercity inwestuje w bocznicę kolejową Kraków Główny Zachód. Trwa właśnie gruntowna przebudowa jednej z głównych stacji postojowych przewoźnika, gdzie stacjonują m.in. pociągi Pendolino. Celem wartej blisko 44,8 mln zł brutto inwestycji jest podniesienie standardu utrzymania taboru. Na stacji postojowej przygotowywanych do trasy jest kilkadziesiąt pociągów przewoźnika dziennie. Dzięki przebudowie zoptymalizowany zostanie czas obsługi pojazdów, poprawiona zostanie gospodarka wodna obiektu oraz możliwe będzie kompleksowe przygotowanie do trasy pociągów wyjeżdżających z Krakowa.
Nowoczesne myjnie PKP Intercity
Instalacja w Krakowie to jedna z 7 nowoczesny myjni, które planuje wybudować PKP Intercity. Pierwsza z nich została uruchomiona w ubiegłym roku na stacji postojowej Warszawa Grochów. Dzięki inwestycji skrócił się czas mycia pojedynczego składu i podniesiony został standard utrzymania taboru, a obiekt działa całorocznie, niezależnie od warunków atmosferycznych. Koszt przebudowy myjni wyniósł ponad 11,8 mln zł netto. Dodatkowo pod koniec 2022 roku rozpoczęła się budowa nowoczesnej ekomyjni pociągów na stacji postojowej Wrocław Główny. Warta 37 mln brutto inwestycja spełni wszystkie standardy ekologiczne, a planowany termin oddania jej do użytku to grudzień 2023 r.
Inwestycje infrastrukturalne PKP Intercity
W celu zapewnienia wysokiego standardu obsługi nowoczesnego taboru, do 2030 roku PKP Intercity zainwestuje 2,6 mld zł w przyjazne środowisku stacje postojowe i zaplecza techniczne. Unowocześnienie infrastruktury technicznej przyniesie standaryzację obiektów. Po zakończeniu inwestycji będą one podzielone na trzy kategorie, dostosowane do odpowiedniego standardu uwzględniającego potrzeby taborowe w danej lokalizacji pod kątem realizacji rozkładu jazdy. W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.