Nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym (srk) zwiększają poziom bezpieczeństwa podróżnych m.in. na krakowskiej linii średnicowej. PKP Polskie Linie Kolejowe równolegle z budową nowych torów, przystanków i modernizacją wiaduktów wprowadzają kierowanie ruchem z lokalnych centrów sterowania.
Nowoczesne urządzenia srk odpowiadają za bezpieczne prowadzenie pociągów i wspierają codzienną pracę dyżurnych ruchu. W XXI wieku zmodernizowane linie kolejowe dysponują najnowszymi technikami sterowaniem ruchem pociągów. Tak będzie na trasie E30 między Krakowem Głównym a Podłężem.
Na odcinku zbudowane będą dwa lokalne centra sterowania (LCS), odpowiadające za sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. Ich rola będzie kluczowa, ponieważ pomiędzy Krakowem Płaszowem a Krakowem Głównym dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory i znacznie zwiększy się liczba składów.
Systemy bezpieczeństwa najnowszej generacji
Jeden LCS zostanie ulokowany w nastawni stacji Kraków Główny. Ten charakterystyczny budynek, który mijają wszystkie pociągi wjeżdżające do Krakowa od strony Katowic i Warszawy, modernizowany był w latach 80-tych XX wieku. Wtedy też uruchomiono w nim bardzo nowoczesną na ówczesny czas nastawnię przekaźnikową. Krakowscy dyżurni ruchu korzystają z niej do dziś. Wkrótce budynek zostanie gruntownie zmodernizowany i wyposażony w komputerowe urządzenia najnowszej generacji.
Ponieważ służba dyżurnych ruchu trwa non-stop – kierowanie ruchem nie może być przerwane, nastawnia przebudowywana jest etapami. Prace już się rozpoczęły. Polegają na odnowieniu i przygotowaniu nowych pomieszczeń, wymianie instalacji. Odświeżona zostanie także bryła budynku – odnowiona zostanie elewacja, wymienione okna.
Równolegle robotnicy pracują przy wymianie tzw. głowicy rozjazdowej na stacji Kraków Główny. Tzn., że zostaną wymienione wszystkie tory i rozjazdy prowadzące na poszczególne perony. Dzięki temu ruch pociągów wjeżdżających i wyjeżdżających najważniejszej krakowskiej stacji będzie się odbywał – mimo większej liczby pociągów – sprawnie i bezpiecznie.
Efekty przebudowy linii E30
Głównym efektem przebudowy linii E30 będzie poprawa obsługi pasażerów i sprawniejszy przejazd pociągów, dzięki rozbudowie Krakowskiego Węzła Kolejowego. Powstaną nowe tory do obsługi pociągów aglomeracyjnych. W krakowskich Grzegórzkach i Złocieniu wybudowane zostaną nowe przystanki a istniejące będą gruntownie zmodernizowane. Ruch pociągów będzie kontrolowany przez nowoczesne systemy w dwóch Lokalnych Centrach Sterowania a na Wiśle pojawią się nowe mosty. Prace budowlane zakończą się w 2020 roku, a ich wartość jest szacowana na niemal 1 mld zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.