Nie obecny dostawca Bombardier, a bydgoska Pesa wygrała przetarg na dostawę 36 nowych tramwajów do Krakowa. Nowe tramwaje mają się pojawić na krakowskich torach w 2015 roku. Będą to najdłuższe nowoczesne tramwaje w Polsce.
W przetargu oferty złożyły 4 firmy. Ta od Pesy Bydgoszcz nie była najtańsza (358 225 200 zł.), niższą złożył Solaris (351 287 999 zł). Według wielu komentatorów cichym faworytem był Newag (436 158 000 zł), który zaoferował tramwaje Bombardiera - dotychczasowego dostawcy taboru dla Krakowa. Na jego korzyść miało świadczyć to, że cena stanowiła tylko 55 proc. wagi w przetargu. Najdroższą ofertę przedstawił Stadler (517 013 280 zł.). Za długość gwarancji MPK przyznawał 5 proc. punktów, a pozostałe 40 proc. oceny stanowiły kryteria techniczne.
Ostatecznie Pesa otrzymała 54 punkty w kryterium ceny, oraz maksimum w pozostałych kategoriach - 5 punktów za gwarancję i aż 40 za wartości techniczne (przyznawane za parametry techniczne wózków jezdnych, silnika trakcyjnego, przekładni mechanicznej, kół, podłogi w przedziale pasażerskim, systemu ogrzewania i schładzania powietrza w tramwaju, otworów okiennych w przedziale pasażerskim i kabiny motorniczego). Z 99-punktowym wynikiem wyraźnie wyprzedziła konkurencję. Przeważyły o tym wyłącznie punkty za długość podłogi bez stopni w przedziale pasażerskim - otrzymała je tylko Pesa (15 proc. punktów za wartości techniczne). Było to jedyne podkryterium, gdzie jeden wykonawca z najlepszym wynikiem otrzymywał maksymalną liczbę punktów, a pozostali - żadnych. Wykonawcy wnioskowali o zmianę tego zapisu na etapie zapytań po publikacji specyfikacji zamówienia, ale bezskutecznie.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa trzydziestu sześciu fabrycznie nowych niskopodłogowych, przegubowych wagonów tramwajowych o długości minimum 39 m maksimum 43m każdy. Będą to najdłuższe nowoczesne tramwaje w Polsce. Jeśli MPK uda się zapewnić finansowanie zakupu nowych wagonów i podpisze umowę z Pesą, zrezygnuje z zamawiania kolejnych zmodernizowanych składów typu 405N. Zamówienie ma zostać zrealizowane wraz z wyposażeniem i narzędziami specjalnymi oraz usługami powiązanymi. Szacunkowa wartość zamówienia wynosiła 360 mln zł netto 442,8 mln zł brutto). Pierwotny termin realizacji: luty 2014 – wrzesień 2015 zostanie zmieniony, ze względu na wydłużenie procedury przetargowej. Prawdopodobnie będzie to styczeń - wrzesień 2015 roku.
MPK od otwarcia ofert potrzebowało aż dwóch miesięcy do wybrania najkorzystniejszej oferty. Nowe niskopodłogowe tramwaje mają być wyposażone w automatyczną klimatyzację, dwa automaty biletowe obsługujące zarówno bilon, jak i karty zbliżeniowe oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej. Pesa zaoferowała Krakowowi tramwaj z rodziny Twist (zamówiły je już MPK Częstochowa i Tramwaje Śląskie) o nazwie Twist Step. Nowe tramwaje będą miały po cztery człony i pięć wózków (o jeden więcej niż poprzednie modele dla GOP i Częstochowy).