Górnośląsko Zagłębiowska Metropolia chwali się wzrostem liczby podróżnych. Jak czytamy w komunikacie Metropolii, w październiku była to liczba 12500 podróżnych w ciągu miesiąca. Może wydawać się, że to mało, ale bywało jeszcze mniej.
Linia z Gliwic do Bytomia nie miała szczęścia w przeszłości. 10 czerwca 2001 roku, na fali likwidacji pociągów na wielu liniach kolejowych, zawieszono ruch pasażerski również na tym odcinku. 31 stycznia 2008 roku ówczesne Przewozy Regionalne na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego połączenie reaktywowały. Do rozkładu jazdy wprowadzono wówczas 21 par pociągów, które do końca trwania rozkładu jazdy zredukowano do 8. Kolejny rozkład jazdy przyniósł 11 par pociągów. Taka sytuacja trwała do marca 2012, kiedy to pociągi zostały zlikwidowane w wyniku sporów o wysokość dotacji do kolejowych przewozów wojewódzkich. Pomimo problemów taborowych, Koleje Śląskie 1 lutego 2013 ponownie reaktywowały przewozy na tej trasie, ale i tym razem nie trwało do długo i w grudniu pociągi przestały ponownie jeździć.
Bez przystanków pośrednich
Za głównego winowajcę likwidacji pociągów obarczano brak przystanków między Gliwicami a Bytomiem. W 2011 roku pociągi zatrzymywały się tylko w Bytomiu Bobrku i taki stan rzeczy przetrwał do zawieszenia przewozów w grudniu 2013 roku. Przed pierwszym zawieszeniem pociągów, składy zatrzymywały się poza Bytomiem Bobrkiem także w Biskupicach oraz Zabrzu Północnym.
GZM próbuje jeszcze raz
12 grudnia 2021 roku pociągi ponownie postanowiła uruchomić i sfinansować Górnośląsko Zagłębiowska Metropolia, a przewozy wykonują na jej zlecenie Koleje Śląskie. Od 12 grudnia 2021 do 12 stycznia 2022 sprzedano w 4500 biletów co dawało średnią liczbę podróżnych w pociągu na poziomie 5 osób
o czym informowaliśmy na naszym portalu.
Do rozkładu jazdy wprowadzono piętnaście par połączeń w dni robocze i jedenaście w dni wolne. Pozostawiono je tą ofertę bez zmian, korygując jedynie godziny odjazdów.
Zważywszy zdalną naukę studentów w tym okresie i zdalną pracę urzędów, po jednym miesiącu funkcjonowania połączenia przywróconego po ośmiu latach - oceniam poprawnie. Wiemy już, gdzie skorygujemy rozkład - komentował Wojeciech Dinges, pełnomocnik zarządu GZM ds. transportu szynowego.
Sześć razy więcej podróżnych
Październik 2023 okazał się rekordowy w stosunku do grudnia 2021. Okazało się, że z połączenia skorzystało sześć razy więcej podróżnych - 12500 w ciągu miesiąca. Gwoli ścisłości należy dodać, że w maju 2022 r. było to już niemal 6000, a we wrześniu – 8000 pasażerów. Od marca tego roku liczba ta wynosiła około 10000, aż do październikowego rekordu.