Wszystko wskazuje, że istniejący dworzec kolejowy w Kartuzach zostanie zburzony, a w jego miejsce powstanie nowy budynek. Koszt budowy nowego dworca oszacowano na ok. 3,7 mln zł, czyli tylko o ok. 100 tys. zł więcej niż remont istniejącego budynku.
Jak podaje „Dziennik Bałtycki”, nowa koncepcja architektoniczna dworca w Kartuzach nawiązuje do dawnej bryły z wielospadowym dachem. Miasto, które przejęło obiekt od PKP, chce go zmodernizować i przygotować m.in. na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Ma już kolejną koncepcję architektoniczną nowego budynku. – Projektanci kierowali się przede wszystkim chęcią odtworzenia historycznej bryły dworca z wielospadowym dachem krytym dachówką, łukowo zakończonymi otworami okiennymi i białą elewacją. Detale zostaną odtworzone na podstawie zachowanej dokumentacji fotograficznej i analogii do podobnych obiektów – powiedziała „Dziennikowi Bałtyckiemu” Mirosława Lehman, ustępująca burmistrz Kartuz.
Regularne kursowanie pociągów do Kartuz zawieszono w 2003 r. W 2010 r. nastąpiła częściowa reaktywacja połączeń: od tego czasu, w sezonie wakacyjnym kursują dwie pary pociągów w relacji Gdynia – Kartuzy. „Pełny” powrót pociągów do Kartuz ma nastąpić w przyszłym roku, dzięki projektowi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Celem „przybliżenia” Kartuz do Trójmiasta, PKP PLK zaplanowała odbudowę łącznicy w Glinczu (pomiędzy liniami 201 i 229), dzięki czemu dojazd do Kartuz będzie możliwy z pominięciem jazdy przez Somonino (ze zmianą kierunku); łącznica ta została zlikwidowana w latach 90. XX w. Dzięki budowie linii PKM, a także modernizacji linii 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną oraz rewitalizacji linii 229 pomiędzy Glinczem i Kartuzami, czas przejazdu pomiędzy Gdańskiem bądź Gdynią i Kartuzami będzie wynosić ok. 50 min. Regularny ruch do Kartuz powinien powrócić 1 września 2015 r. Wówczas, zgodnie z deklaracjami władz woj. pomorskiego, ma zostać otwarta linia PKM.
Na samej linii PKM, jak informowaliśmy niedawno, przejezdne jest 10 z 17 km nowej trasy, a tory leżą już praktycznie na całej trasie, za wyjątkiem odcinka pomiędzy Wrzeszczem i Strzyżą oraz estakady przy lotnisku w Rębiechowie.