W efekcie interpelacji posła Franciszka Sterczewskiego PKP Intercity podało wykaz pociągów, w których można skorzystać z wagonów sypialnych lub kuszetek. Spółka sprecyzowała też swoje plany wobec pojazdów tego typu, które od lat zalegają na bocznicach.
Poseł Sterczewski pytał w pierwszej kolejności o to, ile PKP Intercity posiada wagonów sypialnych i nocnych. Na jego prośbę przewoźnik podał taką liczbę:
– Na dzień 17 listopada 2022 roku PKP Intercity posiada 133 wagony sypialne, z czego 61 szt jest sprawnych. 10 z tych wagonów jest poddawanych okresowym naprawom, a 62 wagony są przeznaczone do sprzedaży – napisało Ministerstwo Infrastruktury.
Otrzymaliśmy też dane dotyczące kuszetek, czyli wagonów z miejscami do leżenia. Okazuje się, że PKP Intercity ma łącznie 49 takich pojazdów, ale tylko 21 jest sprawnych, z czego 3 przechodzą właśnie przeglądy. – 25 wagonów jest przeznaczonych do sprzedaży – podał resort.
Postępowanie dotyczące sprzedaży nie zostało jeszcze otwarte, ale wiadomo, że większość ze wspomnianych wagonów to pojazdy z lat 70. i 80., jeszcze z piecami węglowymi. Niemal wszystkie wycofano z ruchu ponad 10 lat temu, większość z nich wymaga przeglądów poziomu P5, a część wręcz odbudowy, jeśli ktoś zdecydowałby się na ich uruchomienie.
W jakich pociągach zobaczymy sypialne i kuszetki?Resort wskazuje, że w rozkładzie jazdy edycji 2021/2022 spółka zaplanowała i uruchomiła podczas szczytów przewozowych w ruchu krajowym i międzynarodowym będące w posiadaniu Spółki 42 wagony sypialne (WLAB) i 12 wagonów z miejscami do leżenia (Bc) w 26 pociągach. Podaje zestawienie tych pociągów. To o tyle interesujące, że nie zmienia się ono bardzo rozkładzie 2022/2023 i może stanowić podstawę do planowania podróży w wygodnej pozycji leżącej (część pociągów, jak Wolin, Korsarz, Wydmy, Bursztyn i łącznik Ustronia do Lublina, to pociągi sezonowe, uruchamiane latem).
Warto w tym miejscu dodać, że wagony sypialne i kuszetki są też w zestawieniu pociągu Nightjet z Berlina do Wiednia przez Zieloną Górę i Wrocław, są to jednak wagony austriackie i węgierskie, dlatego brakuje ich w zestawieniu opublikowanym przez ministerstwo.
Będą nowe kuszetkiPoseł Sterczewski pytał też, jakie są plany PKP Intercity odnośnie do zakupów nowych wagonów do komunikacji nocnej.
– Do 2030 roku Spółka planuje zakupić, w ramach toczącego się obecnie postępowania przetargowego na dostawę 300 wagonów, 39 wagonów dzienno-nocnych, które w porze nocnej, dzięki możliwości zmiany położenia siedzeń, służyć będą jako wagony z miejscami do leżenia (kuszetki – dop. red). Oczekiwane przez spółkę dostawy nowych wagonów zakładane są na lata 2025-2030.