Poseł Franciszek Sterczewski zapytał Ministerstwo Aktywów Państwowych o liczbę gniazdek w pociągach PKP Intercity. Pytał też o sygnał wifi w nich oraz szansę na montaż gniazdek w wagonach restauracyjnych.
Za pośrednictwem Ministerstwa Aktywów Państwowych PKP Intercity przekazało, że nadajniki wifi są w 750 wagonach i elektrycznych zespołach trakcyjnych (dla porównania, do 2016 r. tylko w 400 wagonach dostępna była sieć WiFi). Spółka wskazuje, że liczba wagonów wyposażonych w urządzenia generujące sieć bezprzewodową stale rośnie, wraz z odbiorami kolejnych wagonów po modernizacji. Do 2030 r., docelowa oferta spółki zapewniać będzie wifi w kolejnych 700 wagonach.
– Jednocześnie należy zaznaczyć, że dostęp do sieci Internet w pociągach realizowany jest poprzez sieć komórkową, a spółka nie decyduje o zakresie pokrycia przez operatora telekomunikacyjnego linii kolejowych zasięgiem sieci komórkowej i nie odpowiada za jakość sygnału. Spółka natomiast ponosi odpowiedzialność za sprzęt i oprogramowanie zapewniające usługę sieci WiFi w wagonach i zespołach trakcyjnych. Sprzęt i zainstalowane na nim oprogramowanie objęte jest posiadanymi przez PKP IC gwarancjami, wynikającymi z umów na dostawę lub modernizację pojazdów. Każda wykryta usterka w działaniu sprzętu lub oprogramowania zgłaszana jest do gwaranta, poza problemami wynikającymi z braku zasięgu lub przepustowości sieci komórkowej, co nie stanowi usterki i na co spółka nie ma wpływu – napisał obszernie Maciej Małecki, sekretarz stanu w ministerstwie.
W ilu pojazdach rzeczywiście jest internet?PKP Intercity wyjaśnia, że na podstawie reklamacji pasażerów i kontroli wewnętrznej taboru, szacuje liczbę awarii sieci na około 100 przypadków rocznie. Dane przedstawione przez spółkę są jednak bardzo niereprezentatywne, bowiem nie wszystkie awarie są wykrywane, a skargi pasażerów na zasięg zgłaszane do PKP Intercity są niezmiernie rzadkie. Tymczasem w bardzo wielu zmodernizowanych wagonach internetu po prostu nie ma, a spółka
nie mogła sobie poradzić z przywróceniem wifi nawet do bardzo nowoczesnych zespołów trakcyjnych Dart i Flirt (zapytaliśmy spółkę o aktualny stan urządzeń w jej 40 pociągach tego typu).
– W taborze będącym obecnie w eksploatacji 975 wagonów jest wyposażonych w gniazdka elektryczne dla pasażerów – dodał Małecki, który dodał ponadto, że planowane jest umożliwienie skorzystania z gniazdka elektrycznego przy każdym miejscu siedzącym/leżącym, na które pasażer ma wykupiony bilet, ale nie będzie ich montażu w wagonach, które są w składach pociągów TLK z uwagi na przewidywany krótki okres dalszej eksploatacji tych wagonów i brak uzasadnienia ekonomicznego dla takiej operacji.
Bez gniazdek przy kawieSpółka nie planuje także wyposażania w gniazdka elektryczne wagonów gastronomicznych. PKP Intercity wyjaśnia, że wagony te mają ograniczoną liczbę miejsc, które przeznaczone są do wykorzystania przez pasażerów tylko w trakcie konsumpcji posiłków. Taki sposób eksploatacji zapewnia możliwość rotacyjnego skorzystania z usług spółki Wars większej liczbie podróżnych.