Na początku roku Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego podpisał umowę z Przewozami Regionalnymi na wykonywanie przewozów. Ale to umowa tylko na kilka miesięcy, gwarantująca bieżące wykonywanie przewozów. Jakie jest najnowsze stanowisko UMWD w kwestii umów wieloletnich z przewoźnikiem?
Negocjacje Przewozów Regionalnych z Dolnośląskim Urzędem Marszałkowskim od początku są trudne. Zapytaliśmy UMWD, czy widzi jakiekolwiek szanse na długoletnią współpracę urzędu z Przewozami, które obecnie chcą wdrażać plan restrukturyzacji, do którego potrzebne im są umowy minimum 5-letnie na wykonywanie przewozów. Dolnośląscy urzędnicy przypominają, że w kilku relacjach na terenie województwa dolnośląskiego PR mają zagwarantowane kursowanie w najbliższych latach.
– Na chwilę obecną samorząd ma podpisane umowy na 5 i 6 lat z Dolnośląskim Oddziałem Przewozów Regionalnych, dotyczące realizacji przewozów z wykorzystaniem taboru zmodernizowanego ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zgodnie z umowami, pociągi kursują w relacjach Wrocław Gł. – Poznań, Szklarska Poręba Górna – Poznań Gł., Kłodzko Gł. – Leszno i Wrocław Gł. – Głogów/ Zielona Góra – napisał w odpowiedzi Wojciech Zdanowski, Dyrektor Departamentu Infrastruktury UMWD.
Jak będzie wyglądała współpraca PR z UMWD w kwestii zleceń na wykonywanie połączeń na pozostałych trasach?
– Warunki umowy dotyczącej pozostałych połączeń wykonywanych przez spółkę są wciąż negocjowane. Ze względu na sytuację finansową samorządu, a także wysokie koszty świadczenia usług przez PR nie wydaje się możliwe podpisanie umowy na okres dłuższy niż 1 rok. Decyzja w sprawie ograniczeń w rozkładzie jazdy pociągów jest ostatecznością. Scenariusz taki należy uznać za realny w przypadku wyczerpania możliwości redukcji kosztów przez oddział PR – wyjaśnił obszernie dyrektor Zdanowski.
W ostatnich tygodniach podpisanie wieloletnich umów z Przewozami Regionalnymi zadeklarowało województwo łódzkie i lubuskie. Mimo to wciąż brakuje zgody właścicieli 2/3 udziałów w PR, którymi są marszałkowie, na umowy wieloletnie i, co za tym idzie, na przeprowadzenie daleko idących zmian w strukturze właścicielskiej spółki.