CRRC – chiński producent taboru kolejowego – rozpoczął w Czechach kilka dni temu testy swojego piętrowego zespołu trakcyjnego dla austriackiego prywatnego operatora West Bahn.
Wcześniej piętrowy ezt oznaczony „DDEMU2” testowany był na torze w niemieckim Wildenrath. W Europie jest od końca 2021 roku, a wyprodukowany został w połowie ubiegłego roku,
o czym piszemy tutaj. W Czechach, na torze testowym VUZ Velim, wykonywane będą badania w ruchu związane z „kompatybilnością elektromagnetyczną”.
CRRC twierdzi, że pojazd zbudowany jest zgodnie z założeniami TSI, zabiera na pokład 571 pasażerów w wagonach pierwszej i drugiej klasy. Przygotowywany jest do kursowania z prędkością 200 km/h. Dzięki stosowaniu materiałów kompozytowych ma być cięższy od podobnie długich jednopokładowych zespołów trakcyjnych (ma 6 wagonów) jedynie o 10%.
Westbahn pociągów nie kupuje, a jedynie będzie je leasingował od chińskiego poolu taborowego stworzonego po to, by wprowadzić pojazdy na europejskie tory. Zbudowane mają być na razie 4 zespoły trakcyjne tego typu. W najlepszym przypadku wejdą do ruchu w grudniu 2023 roku, ale Chińczykom może nie być łatwo dopuścić pojazd do ruchu, czego dowodzi przykład jednostek trakcyjnych Sirius. Czas oczekiwania na ich homologację był tak długi, że Leo Express, który je kupił,
zerwał kontrakt z dostawcą.