W I kwartale 2020 r. do stacji końcowej punktualnie dojechało 94,68% pociągów pasażerskich oraz 47,49% pociągów towarowych – podał Urząd Transportu Kolejowego. To wynik lepszy zarówno od średniej ubiegłorocznej, jak i od samego I kwartału 2019 roku.
W pierwszym kwartale 2019 r.
punktualność kolejowych przewozów towarowych wynosiła 41%, mamy więc do czynienia z bardzo istotnym wzrostem tego wskaźnika. W kolei pasażerskiej również jest lepiej – do stacji docelowych w I kwartale 2019 roku
dotarło o czasie 93,06% pociągów. Punktualność za I kwartał 2020 roku jest też
lepsza niż ubiegłoroczna średnia.
Zdaniem UTK, do takiego wyniku przyczyniło się m.in. zmniejszenie liczby pociągów pasażerskich wynikające z epidemii koronawirusa. Najwyższy współczynnik punktualności pociągów pasażerskich w I kwartale odnotowano bowiem w marcu – 95,94%. W styczniu oraz lutym punktualność wyniosła odpowiednio 93,95% oraz 94,28%. Najwyższy współczynnik punktualności pociągów towarowych w pierwszym kwartale również odnotowano w marcu – 48,32%. W styczniu oraz lutym współczynnik wyniósł odpowiednio 47,41% oraz 46,70%.
Jak podaje Urząd, licencjonowani przewoźnicy kolejowi uruchomili w pierwszym kwartale bieżącego roku 419,5 tys. pociągów pasażerskich (spadek o 4,8 tys. względem pierwszego kwartału 2019 r.) oraz 100,6 tys. pociągów towarowych (spadek o 13,1 tys. względem pierwszego kwartału 2019 r.). W tym okresie odwołano 5 429 pociągów pasażerskich oraz 5 969 towarowych.
– Kolejne miesiące będą kluczowe dla przywracania pierwotnie planowanej pracy eksploatacyjnej przez przewoźników pasażerskich. Mniejsze zainteresowanie podróżowaniem koleją w czasie epidemii i co za tym idzie ograniczenie liczby pociągów pasażerskich wpłynęło na zwiększenie przepustowości linii kolejowych. Ma to widoczne przełożenie na czasy przejazdu i punktualność wszystkich pociągów. Średni czas opóźnienia dla pociągów towarowych zmniejszył się z 635 minut w marcu 2019 r. do 452 minut w marcu 2020 r. – zwraca uwagę dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego cytowany w komunikacie.