Jakie linie kolejowe powinny zostać zmodernizowane aby przekonać mieszkańców Górnego Śląska i Zagłębia do korzystania z kolei? 9 lipca rozmawiano o tym w Bytomiu podczas spotkania w sprawie Koncepcji Kolei Metropolitalnej.
W Urzędzie Miejskim w Bytomiu omówiono przede wszystkim trzy warianty kolei metropolitalnej, która została przygotowana przez specjalistów z Politechniki Śląskiej. Najważniejszym celem koncepcji jest rozbudowa istniejących połączeń między miastami metropolii, zwiększenie liczby połączeń kolejowych, modernizacja oraz budowa nowych linii kolejowych, a także rozbudowa przystanków na najważniejszych trasach kolejowych w regionie.
– Komunikacja kolejowa na terenie Metropolii odgrywa coraz większą rolę. Jej rozbudowa jest konieczna, ale musimy również pamiętać, aby mieszkańcy korzystający z innych środków komunikacji miejskiej mogli szybko przesiąść się z tramwaju lub autobusu na pociąg – mówił podczas spotkania zastępca prezydenta Bytomia Michał Bieda.
Warianty rozwoju kolei metropolitalnej zostały opracowane na podstawie analiz sieci kolejowej, istniejącego transportu, struktury ludności, zagospodarowania przestrzennego miast metropolii, a także potrzeb mieszkańców miast wchodzących w skład GZM-u. W koncepcji Kolei Metropolitalnej bardzo ważną rolę odgrywa Bytom, który leży na ważnym szlaku kolejowym łączącym Katowice z Tarnowskimi Górami. W prezentowanej koncepcji była mowa między innymi o przesunięciu przystanku kolejowego Bytom Północny, możliwości budowy nowej stacji „Bytom-Chorzowska” w Rozbarku, a także połączeniu kolejowym Bytomia z Rudą Śląską oraz reaktywacji połączenia kolejowego Bytomia z Gliwicami. Tego połączenia bardzo brakuje na Śląsku, a mieszkańcy obu miast są obecnie skazani na korzystanie z autobusów lub podróży tramwajami z przesiadkami na pociąg, mimo, że między dwoma dużymi miastami istnieje linia kolejowa.
Przedstawiciele Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wskazywali również na coraz większą liczbę pasażerów korzystających z połączenia kolejowego między Tarnowskimi Górami, Bytomiem i Katowicami, gdzie w ostatnim czasie zwiększono liczbę połączeń kolejowych.
Warto przypomnieć, że w 2017 roku PKP PLK, przenosząc inwestycję dot. budowy dodatkowych torów z Katowic do Będzina na listę rezerwową,
mocno oddalono w czasie rozwój kolei aglomeracyjnej w województwie śląskim. Ze względu na koszty, prawdopodobne jest również ograniczenie rozmiaru inwestycji
na południu województwa.