PKP Polskie Linie Kolejowe zdemontowała sporą część wyświetlaczy peronowych na stacji Bydgoszcz Główna. Montowano je zaledwie 9 lat wcześniej z wielkim rozmachem, niemającym analogii na innych stacjach w kraju. Urządzenia wylądowały w magazynach spółki, a ich producent podjął się właśnie modernizacji jednego z tych, które na stacji zostały.
O „lesie wyświetlaczy” na stacji Bydgoszcz Główna pisaliśmy w końcu 2015 roku. PLK zrealizowały na stacji gigantyczny program wymiany nośników informacji pasażerskiej. Program nie miał analogii na żadnej innej stacji w Polsce, był wart 9 milionów złotych. Drogie urządzenia zawieszono nawet co 25 metrów, a do tego w budynku dworca i na peronach umieszczono infokioski, które przez lata podawały niemal wyłącznie informacje dotyczące dawno zakończonej inwestycji. Później najczęściej stały wygaszone. Co więcej – system informacji pasażerskiej również nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań a po 9 latach okazał się być po prostu przestarzały. Jego największą wadą jest bardzo wolne przewijanie informacji dotyczących zmian w rozkładzie jazdy pociągów. Wyświetlaczy na peronach, do niedawna, było aż 81. Do niedawna, bo drogi w utrzymaniu system PLK postanowiła ograniczyć.
PLK demontuje urządzenia. Lądują w magazynie
– Na koniec 2023 r. na stacji Bydgoszcz Główna zamontowanych było 81 wyświetlaczy. W tym roku zdemontowano 29 z nich. Dalszego demontażu nie planujemy – poinformował Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Czy urządzenia wzmocnią te stacje i przystanki, gdzie brakuje dobrej informacji pasażerskiej? Nic z tych rzeczy. PLK będzie traktować je jako magazyn urządzeń zamiennych.
– Reagując na pojawiające się potrzeby, wyświetlacze będą wykorzystane na stacji Bydgoszcz Główna (w przypadku awarii pozostałych urządzeń) lub w innych lokalizacjach – czytamy.
KZŁ modernizuje własne 9-letnie urządzenia
Twórca systemu ze stacji Bydgoszcz Główna jest pochodząca z tego miasta spółka córka PKP PLK – KZŁ Bydgoszcz. Teraz rozpoczęła ona, za własne pieniądze, modernizację tablic peronowych. Na razie nośnikiem nowej technologii jest jedno z urządzeń.
– KZŁ wdrażają pakiet modernizacyjny dla tablic informacyjnych z modułami LCD zamieniając je na technologię LED. 8 lipca 2024 roku na stacji Bydgoszcz Główna (peron 2, tor 2) zainstalowaliśmy pierwszą zmodernizowaną tablicę PTO-25d.
– Modernizacja obejmowała adaptację istniejącej tablicy do wyświetlania treści na panelach w technologii LED RGB, co znacząco podnosi jakość i czytelność informacji dla pasażerów. Zastosowanie paneli LED o identycznych wymiarach co dotychczasowe pozwala zachować dotychczasową obudowę i istotnie ogranicza koszty modernizacji – czytamy w komunikacie KZŁ.
– Pakiet modernizacyjny KZŁ planujemy rozszerzyć na cały kraj. Do współpracy zapraszamy wszystkie Zakłady Linii Kolejowych PKP PLK oraz PKP – pisze KZŁ, a PLK w odpowiedzi na nasze pytania odpowiada, że jest zainteresowana pakietem modernizacyjnym oferowanym przez KZŁ.
– Pakiet ten umożliwia odnowienie wyeksploatowanych urządzeń bez konieczności ich wymiany na nowe, co pozwala na znaczące obniżenie kosztów. To rozwiązanie pozwala zmodernizowanym urządzeniom działać dłużej. Decyzje o modernizacjach kolejnych wyświetlaczy zostaną podjęte po zakończonym pilotażu – napisał Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK.
Bardzo młode urządzenia wyeksploatowane i przestarzałe?Warto zaznaczyć, że PLK uznaje tym samym zaledwie 9-letnie urządzenia za wyeksploatowane (modernizacji jeszcze młodszego systemu informacji pasażerskiej
podjęto się na stacji Warszawa Gdańska). Dla porównania – średni czas życia podobnych urządzeń na sieci DB to od 20 do 30 lat. Na wielu stacjach w Niemczech wciąż z powodzeniem działają urządzenia z pierwszej połowy lat 90-tych.