Rok 2021 w przewozach intermodalnych, pomimo trwającej pandemii, charakteryzował się wzrostem wszystkich parametrów w stosunku do 2020 r. W 2021 r. koleją przetransportowano 26,5 mln ton ładunków intermodalnych, wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 8,2 mld tono-km. W porównaniu z 2020 r. masa przewiezionych towarów wzrosła o 11,6%, a praca przewozowa o 4,4%.
W 2021 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali 26,5 mln ton ładunków. Masa ładunków w transporcie intermodalnym wzrosła o 2,7 mln ton (zmiana o 11,6%). Praca przewozowa w ubiegłym roku wyniosła 8,2 mld tono-km i wzrosła o ok. 0,4 mld tono-km w stosunku do 2020 r. (zmiana o 4,4%).
W 2021 r. przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych. Pierwszy raz w historii przewieziono ich prawie 1,8 mln sztuk. Rynek przewozów intermodalnych osiągnął poziom 1 778 tys. sztuk, z czego 1 690 tys. sztuk stanowiły kontenery. W stosunku do 2020 r. liczba przetransportowanych jednostek wzrosła o ok. 6,9%.
Jakich kontenerów kolej woziła najwięcej?Udział kontenerów w ogólnej liczbie jednostek na koniec 2021 r. stanowił 95%. Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej przewożono jednostek 20- i 40-stopowych, które stanowiły odpowiednio 33,9% i 56,7% ogólnej liczby jednostek. Liczba przewiezionych kontenerów 40-stopowych po raz pierwszy w historii przekroczyła 1 mln sztuk. Udział pozostałych kontenerów wyniósł odpowiednio: 25-stopowych – 0,1%, 30-stopowych – 1,6%, 35-stopowych – 0,03% i 45-stopowych – 2,7%. Naczepy i przyczepy samochodowe stanowiły 2,6% wykorzystywanych jednostek, a wymienne nadwozia samochodowe 1,8%. Ponadto w 2021 r. niewielki odsetek (0,001%) stanowiły samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe z naczepami.
– Rynek przewozów intermodalnych okazał się najmniej podatny na ograniczenia wynikające z pandemii. Przewoźnicy potrafili dostosować się do zmieniających realiów rynku. Transport intermodalny regularnie rośnie z roku na rok, ale wymaga wsparcia wszystkich interesariuszy rynku. Dla nadawców i odbiorców ładunków czynnikiem wpływającym na wybór danego środka transportu są trzy podstawowe zmienne: czas, koszt i dostęp do infrastruktury załadunkowej/wyładunkowej. Te trzy czynniki są kluczowe z punktu widzenia optymalizacji łańcucha dostaw – zauważa dr inż. Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Wzrost w 2021 rokuW 2021 r. udział masy przewiezionej w ramach transportu intermodalnego w masie ładunków ogółem osiągnął 10,9%. Dla porównania w 2020 r. udział ten wyniósł 10,7%, podczas gdy w 2019 r. kształtował się na poziomie 8,3%.
Szczegółowe, tabelaryczne wyniki dotyczące przewozów intermodalnych można znaleźć na portalu statystycznym Urzędu Transportu Kolejowego Dane Kolejowe, który jest dostępny pod adresem
dane.utk.gov.pl. Serwis w zakładce
Transport intermodalny w przejrzysty sposób prezentuje bieżące statystyki dotyczące rynku transportu intermodalnego, jak również dane archiwalne.
Urząd Transportu Kolejowego przygotował
raport na temat przewozów intermodalnych w 2021 r.