Po niemal roku od zakończenia wszystkich prac na linii 216 PKP Intercity zacznie uruchamiać pociągi IC w zapowiedzianym przed modernizacją, przez PKP PLK, czasie. Pociągi między Warszawą a Olsztynem nigdy dotąd nie były tak szybkie.
Efektom remontu linii 216, pomiędzy Działdowem a Olsztynem,
przyglądaliśmy się od dawna. Chociaż udało się przyspieszyć pociągi na tym odcinku, to rozkład jazdy pociągów PKP Intercity między stolicą a Olsztynem był daleki od zapowiedzianego przez zarządcę infrastruktury: PKP PLK. Jednym z celów modernizacji miało być skrócenie czasu przejazdu na trasie Warszawa - Olsztyn, do 2 godzin i 14 minut. Ten cel nie został osiągnięty aż do teraz. 12 marca pojedziemy już szybciej.
Rekordowy czas przejazdu pociągów Warszawa - OlsztynW nowym rozkładzie jazdy pojawiły się wreszcie pociągi, które trasę ze stolicy do Olsztyna pokonają w czasie podobnym do obiecanego. Wszystkie składy z Warszawy przez Działdowo, Nidzicę i Olsztynek przyspieszą. Dwa z nich – IC Skarbek i IC Żeromski – mają trasę z Warszawy Gdańskiej do Olsztyna pokonać w 2 godziny i 15 minut, co jest dla niej wartością rekordową.
Kolejne trzy pociągu kursujące przez Nidzicę będą kursować w czasie poniżej 2 godzin i 22 minut. Dla porównania – teraz pociągi IC w jazdy jadą w 2 godziny i 25 minut. Co zaskakujące – sukces wynikający z rekordu PKP Intercity
w swoim komunikacie zupełnie pomija. PKP Intercity ma osiągnąć nowy czas przejazdu bez likwidacji postojów pośrednich, jak sugerowała PKP PLK.
Drugiego toru nie będziePosłanka Paulina Matysiak pytało ostatnio Ministerstwo Infrastruktury o szansę na przebudowę (kolejną) linii 216, do standardu dwutorowego, co pozwoliłoby na elastyczność w konstruowaniu rozkładów jazdy (utyskiwało na to warmińsko-mazurskie Polregio). Ale nic takiego nie jest jednak planowane.
- Jak wynika z przekazanych przez PLK informacji, obecnie brak jest problemów związanych z przepustowością omawianej linii kolejowej. Zgodnie z przeprowadzoną przez zarządcę analizą zagadnienia, wstępnie zidentyfikowano możliwość przyszłościowej rozbudowy układów torowych wybranych linii o kolejne tory. Jednak z uwagi na nieokreślony obecnie czas realizacji dokumentacji zarówno przedprojektowej, jak i projektowej dla przedsięwzięć tego rodzaju, skupiono się w głównej mierze na ustaleniu stosownej rezerwy terenowej w obrębie przedmiotowej linii. W związku z powyższym zidentyfikowana została potrzeba zachowania wspomnianej rezerwy terenu pod potencjalną, przyszłą budowę dodatkowego, drugiego toru – napisał wiceminister Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację posłanki.
Umowę na wykonanie kompleksowej modernizacji linii kolejowej 216 od Działdowa aż po Olsztyn PKP PLK podpisały z Torpolem i Intercorem w drugiej połowie 2017 roku. Ich rezultatem jest prędkość pociągów do 120 km/h na odcinku od Olsztyna do Nidzicy i 140 km/h od Nidzicy do Działdowa. Linia ma zupełnie nowe urządzenia sterowania ruchem, niemal wszędzie pojawiły się nowe perony (poza Olsztynem Głównym, który przechodzi prace teraz), pojawiły się nowe urządzenia na przejazdach.