Spalinowe zespoły trakcyjne Vulcano, które dla Włochów zbudował Newag, nie wyjeżdżają na malowniczą trasę dookoła wulkanu Etna na Sycylii. Zapytaliśmy producenta dlaczego.
Jak poinformowała dziennikarka Emilia Derewienko, pojazdy, pomimo tego, że są zdecydowanie najnowocześniejszymi na wąskotorowej kolei dookoła Etny, nie wyjeżdżają na trasy.
W Katanii chciałam się przejechać @NewagSa#Vulcano, i jakież zaskoczenie, bo pociągi z Nowego Sącza już nie jeżdżą dookoła Etny. Polski producent zażyczył sobie od #ferroviecircumetnea "zbyt wysokiej" kwoty za naprawy taboru, więc póki co pojazd stoi za ogrodzeniem pic.twitter.com/SJmFOfOwvT
Rzeczywiście, cztery wyprodukowane przez Newag pojazdy, które przygotowano do kursowania po torach o rozstawie 950 mm, stoją. Przewoźnik wysyła na trasę stare pojazdy, często bez klimatyzacji, będące w nienajlepszym stanie. Zdaniem Newagu, nie jest jednak prawdą, że naprawa Vulcano kosztować miała przewoźnika zbyt dużo.
Okazuje się, że pojazdy Vulcano przez długi okres nie wykonywały pracy przewozowej. Przewoźnik (FCE) został zmuszony do zawieszenia przewozów w okresie pandemii ze względu na niewielkie potoki pasażerów. Kolej Etneńska obsługuje głównie ruch turystyczne i dowozy do szkół, a przez ostatnie pandemiczne dwa lata jednych i drugich zabrakło. Równocześnie pojawiła się konieczność wykonania czynności utrzymania poziomu P4 zdeterminowana czasem eksploatacji pojazdów.
– Przewoźnik z początkiem 2022 roku ogłosił postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na naprawę na tym poziomie, ale ze względu na mniejszy przebieg pojazdów, zdecydował się na wprowadzenie zmian w zakresie rzeczowym czynności wskazanych w Dokumentacji Systemu Utrzymania. Oczekiwał równocześnie wydłużenia gwarancji na pojazdy po wykonanych czynnościach utrzymania – powiedział w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym” wiceprezes Newagu, Józef Michalik.
– Wymagania prowadziły do nieakceptowalnego przez nas ryzyka poniesienia wysokich kosztów gwarancyjnych w przyszłości co skutkowało odstąpieniem przez nas od złożenia oferty – dodał Michalik. Nie złożył jej też nikt inny. Obecnie Ferrovia Circumetnea zastanawia się nad wznowieniem przetargu oraz nieco innymi jego warunkami.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.