Łącznie 45 lokomotyw z rodziny Modula ma dostarczyć Railpoolowi Vossloh Rolling Stock. Nabywca zamówił pojazdy w dwóch wersjach: spalinowo-elektrycznej z modułem bateryjnym i bez niego. Pojazdy przeznaczone do pracy manewrowej i pociągowej będą dostępne do wypożyczenia na początek w Niemczech i Holandii.
Kontrakty ramowe na 45 lokomotyw Modula, z opcjami na 142 kolejne maszyny, jest częścią planów ekspansji poolu taborowego na rynku niemieckim. Flota Railpool składa się obecnie z ok. 500 lokomotyw elektrycznych. Nie ma jednak wśród nich maszyn typowo manewrowych – obecny zakup ma umożliwić debiut również w tym sektorze rynku.
Flota lokomotyw do odnowy
Według prezesa Railpool Torstena Lehnerta przed usługami wynajmu lokomotyw rysują się obiecujące perspektywy. – Około 60% lokomotyw w Europie to pojazdy starsze niż 30 lat. Zbliża się koniec ich cyklu życia. W przypadku lokomotyw manewrowych średnia wieku przekracza już 40 lat – przytacza dane Lehnert. Dokonany w zakładach Vossloh zakup da więc możliwość zaoferowania przewoźnikom atrakcyjnej cenowo możliwości przestawienia się na maszyny nowej generacji, wydajniejsze energetycznie i bardziej przyjazne dla środowiska.
Dodatkową korzyścią będzie w takim wypadku zapoznanie personelu z nowocześniejszymi pojazdami (różnicą w stosunku do starszych maszyn jest – między innymi – pulpit maszynisty, bardziej ergonomiczny i wyposażony w szereg monitorów z informacjami o parametrach pracy). Leasingobiorca może też zostać odciążony od zadań serwisowych: Railpool, dzięki sieci własnych warsztatów, oferuje utrzymanie pojazdów wraz z ich wynajmem. Innowacyjny program utrzymania predykcyjnego opiera się na algorytmie, uwzględniającym zarówno czas eksploatacji, jak i przebieg konkretnego egzemplarza oraz wskazania czujników zużycia najważniejszych komponentów. W wielu przypadkach diagnostyka może odbywać się zdalnie.
45 pojazdów w 18 miesięcy
Lokomotywy z platformy Modula w odmianie BDD będą czteroosiowymi pojazdami, wyposażonymi w napęd hybrydowy (pakiet elektryczno-spalinowy) z dodatkiem baterii. Wersja EDD będzie pozbawiona tego ostatniego elementu. Napęd elektryczny będzie trójsystemowy – przystosowany do pracy pod siecią 1,5 kV prądu stałego i 15 oraz 25 kV 50 Hz prądu przemiennego. Prędkość maksymalna każdej z wersji wynosi 120 km/h. W trosce o ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko silniki Diesla będą przystosowane do pracy na paliwach syntetycznych.
Pojazdy są przystosowane do obsługi ciężkich składów zarówno w pracy pociągowej, jak i manewrowej. Dostawy mają rozpocząć się w połowie 2026 r. i potrwać półtora roku. Jeśli Railpool skorzysta z prawa opcji, termin jego realizacji upłynie w roku 2029. Lokomotywy mają być dopuszczone do ruchu w Niemczech i Holandii.
Wkrótce wersja wodorowa?
Dyrektor wykonawczy Vossloh Rolling Stock Bernd Hoppe podkreśla, że kontrakt z Railpoolem przyczyni się do wzrostu atrakcyjności kolejowego sektora przewozu ładunków i przejęcia części potoków z transportu drogowego. – Pragniemy zapewnić [przewoźnikom] najwyższą dostępność – deklaruje. Producent opisuje platformę Modula jako najbardziej wszechstronną na europejskim rynku. Doświadczenia zdobyte podczas planowanej na długie lata współpracy z Railpool mają zostać wykorzystane do dalszych udoskonaleń lokomotyw.
Przez wiele lat poważnym problemem Vossloh Locomotives był brak w jego ofercie
lokomotyw hybrydowych i dualnych. Rodzina lokomotyw Modula zaczęła być opracowywana w 2018 r., jeszcze przed
przejęciem Vossloh Locomotives przez chiński państwowy koncern CRRC. Pierwszy pojazd zaprezentowano jednak już po tej dacie, na ubiegłorocznych targach Innotrans. Oprócz dwóch odmian opisanych powyżej dostępna jest również lokomotywa w konfiguracji elektryczno-bateryjnej, pozbawiona silnika spalinowego. W ostatnich dniach padły zapowiedzi przygotowania również wersji z napędem wodorowym.