Operator metra w Shenzhen zamówił w zakładach Vossloh szybkobieżne szlifierki do szyn. Będą to pierwsze na świecie takie pojazdy o napędzie elektrycznym. Rynek chiński ma być jednym z najbardziej perspektywicznych dla takich rozwiązań.
Maszyny są określane jako innowacyjne „szlifierki dużych prędkości”. Oznacza to możliwość poruszania się – w zależności od kategorii linii – z prędkością maksymalnie 60 lub 80 km/h. Takie parametry dają możliwość wykonywania prewencyjnego szlifowania szyn podczas normalnego ruchu na linii – prac nie trzeba wykonywać w godzinach nocnych ani zawieszać na czas ich przeprowadzania kursowania pociągów. Regularne wykonywanie takich prac wydłuża żywotność infrastruktury, zapobiega awariom oraz ogranicza hałas.
Inną ważną cech pojazdu będzie jego bezemisyjność. W odróżnieniu od dotychczasowych szlifierek, zamiast silnika spalinowego będzie on miał napęd elektryczny. Będzie przystosowany zarówno do pobierania prądu bezpośrednio z trzeciej szyny, jak i do podczepiania do obsługujących sieć metra elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zdaniem producenta kontrakt ten wyznaczy trendy na rynku maszyn torowych – za przykładem przewoźnika z Shenzhen mają pójść inni zamawiający.
Prezes Vossloh AG Oliver Schuster podkreśla, że firma – oferując ekologiczny sprzęt do utrzymania infrastruktury – przyczynia się do nadania transportowi bardziej zrównoważonego charakteru. – Opracowanie bezemisyjnej szlifierki to kolejny krok na naszej „zielonej drodze” – zaznacza w wypowiedzi cytowanej w komunikacie Vossloh.
Według producenta Chiny są obecnie najważniejszym rynkiem dla innowacyjnych rozwiązań w zakresie utrzymania infrastruktury kolejowej. Przyczyną rosnącego popytu jest szybka urbanizacja: w wielkich ośrodkach miejskich trwa intensywna rozbudowa sieci metra i szybkiej kolei, a częstotliwość ruchu na istniejących już trasach rośnie. Sama metropolia Shenzhen, położona na południu kraju, liczy 17 milionów mieszkańców. Każdego dnia metro przewozi średnio 7 milionów ludzi. Sieć lokalnego transportu kolejowego liczy ponad 400 km, a plany jej rozbudowy przewidują osiągnięcie łącznej długości ponad 1000 km.
W poprzednim roku Vossloh otrzymał już z Chin zamówienia na 5 innych, spalinowych szlifierek dużej prędkości. Warto przypomnieć, że koncern
sprzedał niedawno swoje zakłady produkujące lokomotywy manewrowe (Vossloh Locomotives) chińskiemu gigantowi CRRC.