Virgin Trains, prywatny operator połączeń w Wielkiej Brytnanii zamówił u Alstomu 4 nowe pociągi Pendolino oraz aż 62 wagony, które pozwolą wydłużyć obecne składy. W ciągu sześciu lat liczba pasażerów Virgin wzrosła ponaddwukrotnie.
Virgin Trains obsługuje połączenia kolejowe na linii West Coast Main Line w Wielkiej Brytanii od 1997 roku - Zyski zaczęliśmy osiągać po sześciu latach przewozów - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Tony Collins, prezes Virgin Trains. Pierwsze pociągi Pendolino do obsługi połączeń Virgin dotarły do Wielkiej Brytanii w 2002 roku. Wcześniej przewoźnik obsługiwał pasażerów pociągami przejętymi od Kolei Brtyjskich - Błędem było umieszczenie na nich znaku Virgin, który podniósł oczekiwania klientów. A pociągi były te same - przyznał Collins. Pociągi przejęte od Kolei Brytyjskich jeździły w barwach Virgin do grudnia 2004 roku.
Obecnie w barwach Virgin Trains jeżdżą 52 pociągi Pendolino (jeden został zezłomowany po wykolejeniu w 2007 roku). W 2008 roku Departament Transportu i Virgin Trains przyznały Alstomowi wart 1,5 miliarda funtów kontrakt na wydłużenie 31 obecnie posiadanych składów z 9 do 11 wagonów, oraz dostawę czterech nowych, 11-wagonowych pociągów Pendolino. Wejdą one do eksploatacji w przyszłym roku. - Aby nie obniżyć parametrów pojazdu, do pociągu dodany został jeden wagon transformatorowy i jeden silnikowy - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" David Viale, dyrektor techniczny platformy Pendolino w Alstomie. W związku z tym w całym pociągu będzie 7 wózków napędowych zamiast sześciu. Wydłużenie pociągów spowodowane jest wzrostem liczby pasażerów w relacjach obsługiwanych przez Virgin. Dobra oferta przewoźnika pozwoliła mu zwiększyć liczbę pasażerów z 14 mln w 2004 roku do 30 mln w 2010 roku - Zanotowaliśmy olbrzymi wzrost, i to w czasach kryzysu - stwierdził Collins.
- To nie my wybraliśmy pociągi Pendolino, to Pendolino wybrało nas. Założyliśmy, że w celu skutecznego konkurowania z liniami lotniczymi, przejazd na trasie z Manchesteru do Londynu musi trwać 2 godziny. Bez inwestycji w infrastrukturę, która nie należy do nas, mogły to zapewnić tylko pociągi z wychylnym pudłem - mówi Collins. - Wychylne pudło w Wielkiej Brytanii to nie tylko podniesienie komfortu. Ze względu na specyficzne cechy brytyjskiej infrastruktury, jest ono konieczne również ze względów bezpieczeństwa - dodaje Leonardo Solera, odpowiedzialny w Alstomie za utrzymanie pociągów.
Właścicielem Virgin Trains jest w 51% koncern Virgin sir Richarda Bransona. Pozostałe akcje ma grupa Stagecoach. Koncesja na obsługę linii West Coast Main Line upływa w marcu 2012 roku. - Na linii mamy aż sześciu konkurencyjnych przewoźników - zaznacza Collins. Przewozy na trasach z Londynu do Manchesteru Birmingham prowadzone są przez przewoźnika co 20 minut w szczycie. Virgin posiada też koncesję na przewozy na linii kolejowej łączącej Birmingham ze Szkocją. W sumie zatrudnia 3061 osób (w tym 542 maszynistów), uruchamia codziennie 330 pociągów, a praca przewozowa wynosi 36,9 miliona pociągokilometrów.
Więcej zdjęć pociągów nowych Pendolino dla Virgin Trains można zobaczyć w naszej fotorelacji.
Dane techniczne Class 390 Pendolino:
Silniki: Asynchroniczne o mocy 425 kW
Napięcie sieci trakcyjnej: 25kV 50Hz
Rozstaw szyn: 1435 mm
Długość: 265,2 m (11 wagonów) / 217 m (9 wagonów)
Szerokość pudła: 2730 mm
Wysokość ponad główkę szyny: 3895 mm
Liczba miejsc siedzących: 589 (11 wagonów) / 439 (9 wagonów)
Masa służbowa: 625 ton (11 wagonów) / 510 ton (9 wagonów)
Prędkość maksymalna: 125 mil/h
Przyspieszenie rozruchu: 0,36m/s*s (11 wagonów) / 0,37m/s8s (9 wagonów)