Szesnaście nowych pociągów Velaro D zamówionych przez Deutsche Bahn, które mają być następcami składów ICE3 – wyjadą na szyny później niż planowano. Oznacza to, że niemiecki koncern będzie musiał odłożyć plany uruchomienia połączeń do Londynu pod kanałem La Manche w 2013 roku.
Siemens, producent pociągów Velaro D, może dostarczyć pociągi najwcześniej na koniec 2013 roku. Ostatnie składy mają wyjechać na tory dopiero w 2015 roku. Siemens uzasadnia to opóźnienie problemami z nierzetelnymi dostawcami. Po tej informacji rada nadzorcza Deutsche Bahn zobowiązała szefa koncernu Ruedigera Grube do wywierania nacisku na prezesa Siemensa Petera Loeschera, aby przyspieszył produkcję.
Deutsche Bahn bardzo zależy na szybkiej dostawie pociągów, gdyż wiąże z nimi dalekosiężne plany. Koncern planował obsłużyć tymi wielosystemowymi jednostkami nową linię kolejową dużych prędkości z Rihn-Rhone do Marsylii. Podróżni mieli z nich skorzystać już wiosną 2012 roku.
Niemiecki przewoźnik nigdy jednak nie ukrywał, że docelowo chce pociągi skierować do Londynu i uruchomić regularne połączenia z niemieckich miast ze stolicą Anglii. DB planowało uzyskać już w 2013 roku dopuszczenie Europejskiej Agencji Kolejowej (ERA) do poruszania się w tunelu pod kanałem La Manche. Dzięki temu DB będzie mogło uruchomić połączenia kolejowe z Frankfurtu przez Brukselę do Londynu, stwarzając tym samym konkurencję dla Eurostara, który w tej chwili jest monopolistą, jeśli chodzi o połączenia kolejowe pod kanałem La Manche. Wszystko wskazuje jednak na to, że niemiecki przewoźnik będzie musiał odłożyć te plany w czasie.
Pocieszeniem dla Deutsche Bahn może być fakt, że brytyjski konkurent niemieckiego giganta – Eurostar również zamówił niemal identyczne pociągi Siemensa, których dostawy także się opóźnią. Eurostar chce, aby pociągi ich składy (oznaczone jako Velaro E320) jeździły nie tylko na trasie z Londynu do Paryża, ale także do Frankfurtu przez Kolonię.
Velaro D będzie rozwijać prędkość do 320 km/godz. Deutsche Bahn kupiło 15 pociągów takich składów w 2008 roku za ok. 500 mln euro. Szesnasty pociąg został zamówiony w kwietniu tego roku. Ma zastąpić zniszczoną w sierpniu ubiegłego roku, jednostkę ICE-3M, która zderzył się na trasie z Frankfurtu do Paryża w Lambrecht (Pfalz) z ciężarówką i przewróciła się na torze. Pociągi Velaro jeżdżą już w Hiszpanii (Velaro E), w Rosji (Velaro RUS, czyli Sapsan) oraz w Chinach (Velaro CN).