Koleje Czeskie pokazały pierwszy wagon sterowniczy, który będzie wchodzić w skład ich nowych pociągów push-pull, które produkuje dla nich konsorcjum Siemens-Skoda.
Umowa pomiędzy czeską Skodą a Siemensem zakładała, że pierwsza ze spółek zajmie się zabudową i montażem urządzeń elektrycznych i wyposażenia w wagonach zwykłych, natomiast w zakładach w Niemczech pod Monachium powstaną wagony sterownicze. Zostaną one dostarczone do Kolei Czeskich później, podobnie jak wagony restauracyjne, ponieważ będą wymagać dłuższej certyfikacji.
Kabiny wagonów sterowniczych wyglądają dokładnie tak, jak czoła lokomotyw Vectron, które będą stanowić źródło napędu pociągów po ich drugiej stronie. Identyczne jest czoło i wyposażenie kabiny. Ma to oczywiście na celu ułatwienie pracy maszynistów składów. Siemens, który je produkuje, ze względu na podobieństwo, nazwał wagon i pociąg, który poprowadzi mianem „Vectrain”. W przestrzeni za kabiną maszynisty znajduje się przestrzeń klasy pierwszej, z bardzo wygodnymi fotelami, wykładziną i dobrą informacją pasażerską.
Najnowocześniejsze wagony w Europie (na razie bez wagony sterowniczego i restauracyjnego), są obecnie w fazie testów. Zaczną wozić pasażerów w końcu 2024 roku.
Więcej o testach i kontrakcie piszemy tutaj.