Kolejne zakupione przez České dráhy na rynku wtórnym w Niemczech spalinowe wagony silnikowe Regio-Shuttle RS1 produkcji Stadlera wyjechały na trasy, tym razem w kraju środkowoczeskim. Dziewięć jednostek w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu będzie obsługiwało relacje z Benešova u Prahy do Sedlčan, Tábora i Vlašimi.
Spalinowe wagony silnikowe Regio-Shuttle RS1, produkowane w latach 1996-2013, to jedna z najbardziej udanych serii pojazdów spalinowych przeznaczonych do obsługi ruchu regionalnego. Można je łatwo rozpoznać dzięki charakterystycznym, dużym trapezowym oknom. Dzięki bardzo niskiej masie na poziomie 40 ton i układu napędowego z dwoma silnikami Diesla (o mocy 257 kW każdy) jednostki te osiągają przyspieszenie rozruchu typowe dla nowoczesnego taboru elektrycznego, czyli ok. 1 m/s2, co umożliwia rozpędzenie się do prędkości 80 km/h w ciągu zaledwie 30 sekund, a do maksymalnej prędkości eksploatacyjnej 120 km/h w 1 minutę i 10 sekund.
Są zatem bardzo użyteczne w obsłudze pociągów z dużą ilością postojów na trasach niezelektryfikowanych. Takich relacji jest niezwykle dużo w Czechach. W latach 2011-2013 narodowy przewoźnik kolejowy České dráhy pozyskały 33 nowe jednostki tego typu, które znalazły od razu zatrudnienie w kraju libereckim oraz kraju Vysočina. Po pozytywnych doświadczeniach z ich eksploatacji na początku kolejnej dekady ČD pozyskały kilkadziesiąt używanych pojazdów z Niemiec. Coraz bardziej paląca stała się bowiem wymiana przestarzałego taboru spalinowego, w szczególności autobusów szynowych serii 810 i pochodnych.
W tym celu ČD kupują zarówno nowe dwuczłonowe zespoły trakcyjne Elf 3 produkcji Pesy Bydgoszcz, jak również pojazdy używane – oprócz wspomnianych Regio-Shuttle RS1, znanych w Czechach jako RegioSpidery są to również zespoły trakcyjne GTW 2/6, także produkcji Stadlera. Jak poinformowały ČD, na początku kwietnia po naprawie w należącym do przewoźnika serwisie utrzymaniowym DPOV w Veselí nad Moravou rozpoczęły obsługę relacji w rejonie Benešova u Prahy w kraju środkowoczeskim. Pojazdy będą obsługiwały w barwach Praskiego Zintegrowanego Transportu, czyli PID (czes. Pražská integrovaná doprava) relacje do Sedlčan, Tábora i Vlašimi.
mat. pras. ČD
– Mając na względzie ich pojemność, RegioSpidery są dziś w zasadzie jedynym nowoczesnym zamiennikiem starszych jednostek serii 810 i RegioNova (zmodernizowana i dwuczłonowa pochodna pojazdów serii 810, oznaczona jako seria 814 – red.) – powiedział Michal Krapinec, prezes zarządu i dyrektor generalny narodowego przewoźnika, wskazując, że Regio-Shuttle RS1 po modernizacji spełniają wszystkie oczekiwane współcześnie standardy. W ramach prac wykonanych przez DPOV zmiany przeszła przede wszystkim przestrzeń pasażerska – pojazdy zyskały klimatyzację, pokładowy internet bezprzewodowy, system informacji pasażerskiej, czy gniazdka elektryczne i porty USB.
W najbliższych 2 latach w okalającym Pragę kraju środkowoczeskim pojawią się aż 34 wyprodukowane w latach 1997-1998 jednostki tego typu, zakupione od niemieckiej spółki Heros Rail Rent. Oprócz relacji z Benešova u Prahy będą one obsługiwały niezelektryfikowane trasy w rejonie Nymburka i Kolína. Jak informują ČD w komunikacie prasowym, już dziś wykorzystywanych jest blisko 60 RegioSpiderów, uwzględniając zarówno nowe jednostki dostarczone w latach 2011-2013, jak również pojazdy używane. Każdy RegioSpider zapewnia ok. 70 miejsc siedzących. Obecnie w Czechach pojazdy te można spotkać oprócz uprzednio wymienionych regionów również w krajach pardubickim i usteckim.