Od 2011 r. w Uzbekistanie do obsługi najszybszych połączeń wykorzystywane są zakupione w Hiszpanii składy Talgo. Pociągi są obecnie oblegane przez pasażerów, więc miejscowe koleje postanowiły zakupić więcej składów – dostarczy jej koreański Hyundai Rotem.
Początek kolei dużych prędkości w Uzbekistanie to rok 2009 i wizyta ówczesnego prezydenta Isloma Karimova w Hiszpanii, gdzie podpisano porozumienie w sprawie realizacji projektu wdrożenia systemu szybkiej kolei opartej na technologii Talgo. W kolejnych latach Koleje Uzbeckie pozostawały wierne dostawcy z półwyspu iberyjskiego i zamawiały kolejne składy.
Obecnie w Uzbekistanie wykorzystywane jest sześć jedenastowagonowych składów hiszpańskiego producenta. Mieliśmy je okazję przetestować kilka tygodni temu podczas podróży z Taszkentu, do którego bezpośrednie połączenia uruchomił ostatnio PLL LOT, do Samarkandy.
Pod koniec czerwca ubiegłego roku w mediach pojawiła się informacja o tym, że Koleje Uzbeckie pozyskają cztery kolejne pociągi Talgo. Ich finansowanie miało być zapewnione przez preferencyjne kredyty. Do finalizacji tej transakcji jednak nie doszło.
W październiku 2023 r. pojawiła się zaś informacja o tym, że to jednak koreański Hyundai Rotem dostarczyć do Uzbekistanu sześć nowych składów dużych prędkości. Projekt o wartości 185 mln euro ma zostać sfinansowany z preferencyjnej pożyczki zapewnionej przez stronę Koreańską. Obecny prezydent Uzbekistanu Shavkat Miromonovich Mirziyoyev potwierdzał planowane zakupy w marcu tego roku. W maju przedstawiciele koreańskiego producenta mają odwiedzić Uzbekistan.
Uzbekistan pozyska sześć siedmiowagonowych składów mogących pomieścić 351 pasażerów oraz rozwijających prędkość do 250 km/h. Mają one zostać skierowane do obsługi trasy z Taszkentu do Chiwy, której elektryfikacja jest obecnie prowadzona. Kilka dni temu (13 kwietnia)
Koleje Uzbeckie ogłosiły konkurs na projekt/malaturę nowych pociągów.
To jednak nie wszystkie inwestycje taborowe jakie realizują Koleje Uzbeckie. W październiku zeszłego roku podpisały one wartą 320 milionów euro
umowę ze Skodą na dostawę 30 elektrycznych zespołów trakcyjnych.
Obsługiwane obecnie składami Afrosiyob dostarczonymi przez hiszpańskie Talgo połączenie między stolicą Uzbekistanu a Samarkandą i Bucharą jest niezwykle popularne, zarówno wśród mieszkańców jak i turystów.
Mieliśmy okazję je przetestować kilka tygodni podczas podróż z Taszkentu. Jego popularność rośnie także wśród podróżników z Polski po otwarciu
bezpośrednich połączeń lotniczych z Warszawy do Taszkentu przez PLL LOT. Duże zainteresowanie przejazdem wraz z powszechną praktyką wykupywania biletów przez pośredników każe jednak planować podróż uzbeckimi kolejami dużych prędkości ze sporym wyprzedzeniem.