Według Tony\'ego Collinsa, prezesa Virgin Trains, utrzymanie pociągów przez producenta pozwala operatorom skupić się na czynnościach związanych z planowaniem połączeń i obsługą pasażerów.
- Gdy wygrywaliśmy kontrakt na przewozy pasażerskie w Wielkiej Brytanii, nie byliśmy ekspertami od kolei. I właściwie, wcale nie chcieliśmy nimi być - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" Collins. - Stwierdziliśmy, że naszą mocną stroną jest dbałość o klienta i przygotowanie odpowiedniej oferty. Dlatego zaczęliśmy się rozglądać za partnerem technicznym, który nie tylko dostarczyłby pociągi, ale i zapewnił ich obsługę. Najlepszą ofertę przedstawił Alstom - wspomina.
Według Collinsa, budowanie oferty rozpoczyna się od niezawodności. Punktualność pociągów Virgin Trains utrzymuje się na poziomie 90% - Według naszych badań, pasażerowie zaczną od nas odchodzić dopiero, gdy punktualność spadnie poniżej 85%, mamy więc spory margines błędu - stwierdził. Należy tu przypomnieć, że punktualność pociągów w Wielkiej Brytanii mierzona jest na każdej stacji. W Polsce natomiast mierzy się ją pomiędzy stacją początkową a docelową, dzięki czemu nawet opóźniony o kilkadziesiąt minut pociąg może nadrobić opóźnienie, na przykład skracając zaplanowany długi postój w Warszawie Centralnej, Krakowie Głównym, czy Gdańsku.
- Jesteśmy najbardziej punktualnym przewoźnikiem w Europie, być może poza Kolejami Szwajcarskimi - mówi bez ogródek Collins i wskazuje, że jedynie 5% opóźnień spowodowanych jest awarią użytkowanych przez Virgin pociągów Pendolino - 15% naszych opóźnień pochodzi z winy innych przewoźników,a pozostałe 80% - z winy zarządcy infrastruktury. Powodowanie opóźnień nie obywa się bez kar - Network Rail płaci przewoźnikom za opóźnienia, dzięki czemu ma motywację do właściwego utrzymania infrastruktury. Podobnie my płacimy zarządcy za opóźnienia w ruchu innych pociągów spowodowane przez nas. Pewnie nie jest to najlepszy model, ale działa - stwierdził Collins.
Kolejnym przykładem udanego utrzymania pociągów przez producenta jest działalność Pesy we Włoszech. Pociągi Atribo polskiego producenta cieszą się tam dużą niezawodnością - W przeciwieństwie do krajowych kontraktów, we Włoszech sami prowadzimy czynności utrzymania pociągów to dużo lepszy model, gdyż producentowi najłatwiej jest zapewnić odpowiednie utrzymanie pociągów - wskazywał w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Jan Podhorecki z Pesy.
Wobec deklaracji producentów można być sceptycznym - w końcu jest to dla nich dodatkowy interes - Na utrzymaniu pociągów przez producenta można oszczędzić w dłuższym okresie. Proszę zobaczyć pociągi Pendolino po 12 latach użytkowania przez Virgin. Są jak nowe. Podobne pociągi utrzymywane przez operatora we Włoszech nadają się tymczasem do remontu - mówi Leonardo Solera z Alstomu, odpowiedzialny za utrzymanie pociągów. Solera będzie miał co robić również we Włoszech, ponieważ nowe pociągi AGV dla kolejnego prywatnego przewoźnika - NTV - utrzyma sam Alstom - Gdy zobaczyliśmy sposób współpracy Alstomu i Virgin oraz efekty jakie osiągają, byliśmy pewni że to właściwy model - wyjaśnia prezes NTV Giuseppe Sciarrone. NTV zawarło kontrakt z Alstomem od razu na 30 lat.