Prezes UTK stwierdził liczne nieprawidłowości dotyczące utrzymania i braku nadzoru nad stanem technicznym linii 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy.
UTK stwierdził liczne nieprawidłowości dotyczące utrzymania i braku nadzoru zarządcy infrastruktury PKP PLK nad stanem technicznym linii kolejowej nr 133 Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy.
Naruszenie przepisów są bardzo liczne. Według UTK polegają na:
• niestosowaniu dokumentacji systemu zarządzania bezpieczeństwem (SMS) oraz regulacji wewnętrznych, które stanowią podstawowe dokumenty bezpiecznego zarządzania działalnością zarządcy infrastruktury kolejowej,
• nieprowadzeniu dokumentacji, tj.: „Książki kontroli obchodów” - niewykonywanie obchodów torów przez toromistrzów lub dróżników obchodowych,
• niesporządzaniu protokołów zakwalifikowania części rozjazdowych do wymiany,
• niepoprawnym sporządzaniu przez naczelnika sekcji protokołów z objazdu linii,
• niewykonywaniu z przepisową częstotliwością objazdów linii przez zastępcę naczelnika sekcji i toromistrza,
• eksploatowaniu torów z przekroczoną dopuszczalną wichrowatością, przekroczoną dopuszczalną nierównością pionową szyn, przekroczonym dopuszczalnym poszerzeniem torów,
• eksploatowaniu toru dla którego badanie defektoskopowe szyn wykazało występowanie wad wymagających wymiany w 29 lokalizacjach,
• braku w dokumentacji „arkuszach badania technicznego rozjazdów” wymaganych informacji,
• usytuowaniu drzew i krzewów w odległości mniejszej niż 15 m od osi skrajnego toru kolejowego,
• eksploatowaniu torów przy braku podbicia i odwodnienia, zanieczyszczonej podsypce, niewłaściwym zabezpieczeniu pęknięcia szyny, złym stanie przytwierdzenia szyn do podkładów, braku śrub stopowych i wkrętów, luźnych często stojących wkrętach, wybuksowaniach szyn,
• eksploatowaniu uszkodzonych podkładów,
• eksploatowaniu zużytych lub uszkodzonych części rozjazdów,
• eksploatowaniu zużytych podrozjazdnic drewnianych,
• braku złączek przytwierdzeń i połączeń (śrub stopowych i łubkowych),
• eksploatowaniu płyt przejazdowych w złym stanie technicznym.
Zarządca infrastruktury kolejowej tym samym naruszył przepisy ustawę o transporcie kolejowym, rozporządzenia w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie drzew i krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych i wewnętrzne procedury systemu zarządzania bezpieczeństwem.
Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, dokonanie analizy możliwości występowania analogicznych nieprawidłowości w innych lokalizacjach oraz w przypadku ich potwierdzenia natychmiastowe ich usunięcie. Prezes UTK wniósł także o podjęcie przez zarządcę odpowiednich działań, zgodnych z posiadanym systemem zarządzania bezpieczeństwem, które będą miały na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanym z prowadzoną działalnością autoryzowanego zarządcy.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
