Do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego nie trafiła formalna skarga Pani Alicji, którą dotknęła niewłaściwa obsługa podróży do Berlina z niepełnosprawnym dzieckiem. UTK zajmie się jednak sprawą z urzędu.
O podróży pociągiem z Gdańska do Berlina Pani Alicji z niepełnosprawnym dzieckiem
pisaliśmy wczoraj. Na początku tygodnia zapytaliśmy Urząd Transportu Kolejowego o to, czy zajmie się sprawą. - Do Prezesa UTK nie trafiła formalna skarga od Pani Alicji. Jednak po informacjach w środkach społecznego przekazu i mediach społecznościowych UTK szczegółowo wyjaśni ten przypadek. Po uzyskaniu wszystkich niezbędnych danych podejmiemy decyzję co do dalszych działań - informuje "Rynek Kolejowy" rzecznik UTK Tomasz Frankowski.
Jak wyjaśnia, prawidłowość postępowania przewoźnika kolejowego, jak i zarządcy infrastruktury w zakresie udzielania pomocy osobom z niepełnosprawnością może zostać zweryfikowana m.in. w ramach postępowania administracyjnego. - Jednym z priorytetów prezesa UTK jest mobilność osób z niepełnosprawnością i o ograniczonej możliwości poruszania się. Z tego względu sprawa pani Alicji i jej syna zostanie rozpatrzona nie tylko indywidualnie, ale też w kontekście możliwości systemowych zmian w obsłudze osób z niepełnosprawnością - zapewnia rzecznik urzędu.
- Przewoźnicy oraz sprzedawcy biletów są zobowiązani udzielać pasażerowi, na jego żądanie, m.in. informacji o warunkach najniższych opłat za przewóz. Kasjer powinien z należytą starannością sprawdzić dostępne możliwości najtańszego przejazdu pociągiem. Pasażer może na odcinku krajowym skorzystać z uprawnień do ulgowych przejazdów koleją, choć niewątpliwie wiąże się to z wydaniem na całą podróż dwóch rodzajów biletu – krajowego i międzynarodowego – przyznaje Frankowski.
Rzecznik UTK zaznacza, że bilety promocyjne w komunikacji międzynarodowej rzeczywiście mogą mieć wyłączoną lub ograniczoną możliwość zwrotu lub wymiany. – Odmowa zwrotu niesłusznie naliczonych, zawyżonych opłat taryfowych nie powinna mieć jednak miejsca, gdy do błędu przyczynił się na przykład kasjer, a pasażer będzie mógł ten fakt wykazać – podkreśla.
- W przypadku niesatysfakcjonującego rozpatrzenia sprawy przez przewoźnika pasażer może wnieść skargę do prezesa UTK, do której należy załączyć bilet(y) na przejazd i treść korespondencji z przewoźnikiem – przypomina przedstawiciel UTK.