– Prezes Urzędu Transportu Kolejowego w związku z powtarzającymi się nieprawidłowościami w udzielaniu pomocy osobom niepełnosprawnym lub o ograniczonej sprawności ruchowej, zintensyfikował działania zmierzające do zapewnienia, aby przedsiębiorstwa kolejowe oraz zarządcy stacji wywiązywały się z nałożonych na nie obowiązków – podał urząd w komunikacie.
Pomorska "Gazeta Wyborcza" donosiła niedawno o "skandalu na PKP", dotyczącym obsługi osób niepełnosprawnych, którzy jechali z Gdyni do Głogowa. Musieli być wnoszeni do wagonu na rękach. Nie do końca jest jednak jasne, kto zawinił. Sprawę
opisaliśmy tutaj.
Pomimo procedur, problemy z przewozem osób niepełnosprawnych co jakiś czas zdarzają się kolejarzom. O ostatniej takiej sprawie
pisaliśmy w kwietniu.
Na te zgłoszenia zareagował Urząd Transportu Kolejowego. Jak czytamy w informacji urzędu, wyjaśnia on okoliczności w jakich doszło do nieprawidłowości w obsłudze pasażerów niepełnosprawnych przez pracowników spółki PKP Intercity. Już pod koniec czerwca, a więc po poprzednich zgłoszeniach, przewoźnik został wezwany do "niezwłocznego przedstawienia Prezesowi UTK szczegółowych i wyczerpujących informacji w tej sprawie".
Prezes UTK, zgodnie z przysługującymi mu ustawowo kompetencjami, 8 lipca br. wszczął postępowanie administracyjne wobec PKP Intercity w związku z naruszeniem przepisów odnoszących się do obowiązku zapewnienia taboru kolejowego przystosowanego do przewozu osób niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej. Prezes UTK nie wyklucza wszczęcia kolejnych postępowań administracyjnych wobec firm, które dopuszczą się naruszenia przepisów rozporządzenia zobowiązujących przedsiębiorstwa kolejowe do zapewnienia pomocy osobom niepełnosprawnym w pociągu, a także w trakcie wsiadania i wysiadania z niego.
Dodatkowo inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadzą kontrolę przestrzegania praw pasażerów oraz zweryfikują procedury pod kątem stosowania zapisów odnoszących się do obsługi pasażerów niepełnosprawnych.
Jednocześnie UTK przypomina, że w przypadku potrzeby uzyskania pomocy przewoźnika kolejowego w podróży osoby niepełnosprawnej lub osoby o ograniczonej sprawności ruchowej, należy zgłosić taką konieczność odpowiedniemu przewoźnikowi kolejowemu minimum 48 godzin przed planowaną datą wyjazdu. Co ciekawe, urzędnicy namawiają do poinformowania UTK o fakcie takiego zgłoszenia. Jego wykonanie ma być wtedy monitorowane przez UTK.