W związku z trwającą od niedzieli poważną awarią systemu sprzedaży biletów PKP Intercity, prezes Urzędu Transportu Kolejowego wezwał spółkę do pilnego przedstawienia wyjaśnień dotyczących zaistniałej sytuacji – brzmi komunikat UTK wydany w poniedziałkowe popołudnie. Urząd nie wyklucza wszczęcia postępowania administracyjnego w tej sprawie.
Jak informuje Sławomir Sadowski z UTK, w wystąpieniu zwrócono przewoźnikowi uwagę, że w niedawnej korespondencji interwencyjnej związanej z wrześniową awarią systemu e-IC, prezes UTK Krzysztof Dyl zalecał spółce m.in. podjęcie odpowiednich działań w celu uniknięcia podobnych sytuacji w przyszłości.
W komunikacie czytamy, że „w reakcji na trwający od weekendu problem z zakupem biletów na pociągi z rezerwacją miejsc, prezes UTK wezwał PKP Intercity do wyjaśnienia m.in., w jaki sposób drużyny konduktorskie kontrolują podróżnych, którzy nie mogli pobrać z serwera wcześniej zakupionych biletów internetowych, w jaki sposób drużyny konduktorskie dokonują odprawy na pokładzie pociągów oraz w jaki sposób odprawiani są pasażerowie, którzy nie mogli zakupić biletu”.
Jednocześnie, jak podano w komunikacie, prezes UTK analizuje możliwość wszczęcia postępowania administracyjnego pod kątem ewentualnego naruszenia zbiorowych interesów pasażerów.
Ręczne wypisywanie na bloczkach, brak dostępu do kupionego biletu, nieład informacyjny
Przypomnijmy, iż awaria trwa od niedzielnego poranka, gdy rozpoczęła się internetowa przedsprzedaż biletów na Pendolino (kilka godzin wcześniej rozpoczęła się przedsprzedaż biletów na Pendolino w kasach – i przez kilka pierwszych godzin nie było z nią większych problemów). Od niedzielnego poranka do teraz nie można kupić biletów PKP IC ani przez internet, ani w automatach biletowych. W połowie niedzieli pojawiły się problemy także ze sprzedażą w kasach: najpierw przedstawiciele PKP IC informowali, że występuje co prawda tylko pojedynczy problem w Szczecinie, ale później okazało się, że problem jest jednak ogólnopolski – kasy zaczęły sprzedawać tylko bilety bez rezerwacji, na bieżące pociągi. Nasi Czytelnicy sygnalizują też, że rezerwacji nie można dokonać także na pokładzie pociągów, a konduktorzy musieli powrócić do zapomnianego już w dużej mierze wypisywania biletów na bloczkach.
Innym problemem jest też brak możliwości zalogowania się do zakładki „Moje Konto” na stronie PKP IC i pobrania bądź wydrukowania biletu kupionego w internecie w przedsprzedaży. IC wprawdzie zdecydowało, że tacy pasażerowie będą odprawiani w pociągach na podstawie dokumentu tożsamości, jednak informacja o takiej możliwości pojawiła się na głównej stronie internetowej przewoźnika dopiero… dobę po rozpoczęciu awarii.
System czasem działa, a czasem nie działa
Marcin Celejewski, prezes PKP IC, mówił podczas dzisiejszej konferencji, która odbyła się o godz. 13, że według jego wiedzy, system sprzedaży rezerwacyjnej w kasach nie jest całkiem niedostępny, tylko że „raz działa, raz nie działa”… Prezes nie chciał deklarować konkretnego terminu usunięcia awarii. Zapewnił, że w sztabie kryzysowym pracują znakomici informatycy (także pozyskani z zewnątrz IC), a obecne problemy nie będą miały wpływu na datę uruchomienia Pendolino (14 grudnia).
Bez odpowiedzi pozostało pytanie „Rynku Kolejowego”, czy w związku z obecnymi problemami ze sprzedażą biletów, władze IC zweryfikują jednak swoją wcześniejszą decyzję, iż osoby chcące kupić bilet na pokładzie Pendolino będą karane mandatem 650 zł.
Pracę w IC stracili dziś Paweł Hordyński, członek zarządu spółki, oraz dwóch dyrektorów odpowiedzialnych za kwestie informatyczne.
* * *
Bieżący problem z zakupem biletów to nie jest jedyny problem, z jakim borykają się pasażerowie PKP IC (w tym - przyszli pasażerowie Pendolino). Szereg innych problemów, związanych m.in. z synchronizacją rozkładów jazdy czy taryf, został opisany w "Białej Księdze Mobilności w Aglomeracjach" (BKM), powstałej pod egidą Stowarzyszenia "Inicjatywa dla Infrastruktury". BKM jest dostępna na portalu www.transport-publiczny.pl lub pod tym adresem.