Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wystosował alert bezpieczeństwa dotyczący pęknięcia koła w spalinowym zespole trakcyjnym SA136-004. 16 stycznia 2021 r. podczas jazdy pociągu z Piły do Ulikowa po linii kolejowej nr 403 doszło do incydentu – odłamania się części koła. Dochodzenie po zdarzeniu nadal trwa, jednak alert ma wyprzedzająco zwrócić uwagę na możliwe nowe zagrożenie. Odpowiednie działania zostały już wcześniej podjęte wobec producenta i podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie – tłumaczy urząd.
Jak podaje UTK, do incydentu doszło między Reczem Pomorskim i Tarnowem Pomorskim w trakcie jazdy pociągu przewoźnika Polregio relacji Piła Główna – Ulikowo. Po rozpoczęciu hamowania maszynista usłyszał nietypowy trzask spod podwozia i zatrzymał pociąg. Na trzeciej osi, licząc od czoła pociągu, odłamał się wieniec koła na ok. 1/6 długości.
Uszkodzone koło zostało wyprodukowane w 2015 r. i zabudowane na początku 2016 r. podczas naprawy pojazdu SA136-004. Od tego czasu pojazd przejechał 307 063 km. Zużycie koła było bliskie wartościom granicznym, jednak nie wykraczało poza limity ustalone w dokumentacji dotyczącej utrzymania pojazdu.
Urząd podkreśla, że nie są jeszcze znane przyczyny zdarzenia. Aby je ustalić koło zostanie poddane dokładnym badaniom w wyspecjalizowanej jednostce. Z uwagi na potencjalne duże ryzyko związane ze zdarzeniem, a także fakt, że może ono dotyczyć również innych typów kół, Prezes UTK zdecydował o skierowaniu alertu bezpieczeństwa również do innych krajowych organów ds. bezpieczeństwa. Alert ma zwrócić uwagę wszystkim podmiotom odpowiedzialnym za utrzymanie pojazdów kolejowych na zaistniałe zdarzenie, umożliwiając przeanalizowanie konkretnej sytuacji w pojazdach danego podmiotu i w razie potrzeby podjęcie ewentualnych dodatkowych działań na gruncie posiadanych systemów zarządzania utrzymaniem.
Całą treść alertu
można znaleźć tutaj.
Aktualizacja: Komentarz Polregio
- W wyniku opisanego przez UTK incydentu nie było zagrożenia bezpieczeństwa pasażerów ani obsługi pociągu. Nasi pracownicy dokładają wszelkich starań, żeby wyjaśnić okoliczności incydentu i współpracują w tym zakresie z Urzędem Transportu Kolejowego, aby ustalić przyczynę pęknięcia koła - mówi Dominik Lebda, rzecznik prasowy Polregio.