Urząd Transportu Kolejowego przygotował kompleksowy raport dotyczący skali oraz przyczyn opóźnień i odwołań pociągów w Polsce w 2019 r.
W 2019 r. przewoźnicy pasażerscy uruchomili ponad 1,7 mln pociągów. Średnio to ponad 4700 pociągów pasażerskich dziennie. W czasie całego poprzedniego roku zauważyć można niepokojący trend spadającej punktualności w kolejnych kwartałach. W pierwszym kwartale 2019 r. punktualność wynosiła 93,1%, natomiast w IV kwartale było to już 91,8%.
Trudno porównać 2018 do 2019Warto przypomnieć, że dla roku 2018 punktualność w kolejnych kwartałach przedstawiała się następująco: 90,14%, 88,21%, 87,42%, 88,48%. Danych tych nie można jednak porównać, ponieważ w 2018 roku pociąg dojeżdżający do stacji do 5 minut po rozkładowym czasie traktowany był jako punktualny, a w 2019 – ten, który dojechał do stacji do 6 minut po czasie. O zmianie metodologii liczenia spóźnień
obszernie pisaliśmy tutaj.– Najlepszym miesiącem 2019 r. pod względem punktualności pociągów był luty. Wtedy punktualność na przybyciu kształtowała się na poziomie 94,3%, natomiast najniższy poziom punktualności odnotowano w październiku – 89,5%.
W 2019 r. najbardziej punktualnym przewoźnikiem była Warszawska Kolej Dojazdowa przewożąca ok. 3% pasażerów w Polsce. Operuje ona jednak na całkowicie wydzielonej linii kolejowej, po której poruszają się wyłącznie pociągi tego konkretnego operatora.
Najniższą średnią punktualność odnotowała spółka PKP Intercity, dla której w 2019 r. wyniosła ona 80,7%. Spółka ta odpowiada z kolei za większość połączeń dalekobieżnych, a właśnie te pociągi są najbardziej narażone na czynniki mogące spowodować opóźnienie, takie jak awarie infrastruktury, taboru, czy sytuacje losowe, takie jak wypadki.
Połowa pasażerów skarży się na spóźnienia– W ankiecie przeprowadzonej przez Urząd Transportu Kolejowego w 2019 r. aż 48% spośród ponad 5 tys. respondentów źle i bardzo źle oceniło punktualność i niezawodność pociągów. Jednocześnie aż 72,5% ankietowanych wskazało, że czas podróży jest dla nich ważnym determinantem wyboru kolei. Takie wyniki wskazują jak ważne dla przewoźników i zarządców infrastruktury powinny być starania w celu poprawy punktualności – ocenia prezes Góra.
– Analiza dotycząca punktualności prowadzi do wniosków, że większość zidentyfikowanych przyczyn opóźnień jest możliwa do wyeliminowania przez zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych. W celu osiągnięcia lepszych wskaźników punktualności, działania powinni podjąć również organizatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Konkretne działania, które można podjąć to m.in. dalsze wzmacnianie nadzoru nad planowaniem zamknięć torowych i koordynacją inwestycji, zapewnienie właściwej jakości czynności utrzymaniowo-naprawczych i rezerwy taborowej, czy prowadzenie polityki taborowej opartej na tworzeniu grup zakupowych, w celu ujednolicania parku taboru kolejowego – informuje UTK.
W 2019 r. odwołano łącznie ponad 14 tys. pociągów, z czego najwięcej w czerwcu (blisko 1,9 tys.), a najmniej w kwietniu (ponad 700). Najwięcej pociągów odwołanych zostało przez przewoźników Polregio, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie oraz Koleje Dolnośląskie. Bywało, że ten pierwszy przewoźnik pociągi odwoływał notorycznie,
np. na Podkarpaciu. Pełen raport dotyczący punktualności i przyczyn opóźnień pociągów dostępny jest na stronie Urzędu Transportu Kolejowego.
Można go pobrać tutaj.