Prezes UTK zapowiedział kontrolę w sprawie, sytuacji na Warszawskim Węźle Kolejowym; może się ona zakończyć postępowaniem administracyjnym i nałożeniem kary pieniężnej na zarządcę infrastruktury.
- Prezes Urzędu Transportu Kolejowego natychmiast zareagował w związku
zakłóceniami w ruchu pociągów spowodowanymi mylnym skierowaniem pociągów na stacji Warszawa Zachodnia w dniach 13 i 14 marca 2023 roku - informuje "Rynek Kolejowy" rzecznik UTK Tomasz Frankowski. Jak dodaje, PKP PLK została wezwana do przekazania wyjaśnień, m.in. informacji o źródłach powstania tych zdarzeń oraz działań podjętych w celu ograniczenia ryzyka wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości.
UTK zwraca szczególną uwagę na informację pasażerską
- Prezes UTK przeprowadzi kontrolę w tej sprawie, która może zakończyć się postępowaniem administracyjnym i nałożeniem kary pieniężnej na zarządcę infrastruktury. Zdaniem Prezesa UTK nie może być tolerancji na działania czy zaniechania, które doprowadziły do sytuacji jaka zaistniała na Warszawskim Węźle Kolejowym w ostatnich dniach - stwierdził rzecznik.
- Prezes UTK na bieżąco monitoruje sytuację na Warszawskim Węźle Kolejowym. W związku z informacjami o utrudnieniach po ostatniej korekcie rozkładu jazdy, pracownicy UTK weryfikują sytuację ruchową na gruncie, zwracając szczególną uwagę na prawidłowość informacji pasażerskiej - dodał Tomasz Frankowski. Jak wiemy, ta działa źle na obszarze całego węzła, a szczególnie na Warszawie Gdańskiej i Warszawie Stadion.
Ponadto Prezes UTK wezwał PKP PLK do przedstawienia wyjaśnień w związku z utrudnieniami oraz stwierdzonymi do tej pory brakami lub błędami informacji pasażerskiej, która "zwłaszcza w przypadku zakłóceń w ruchu jest dla pasażerów kluczowa". - Ponadto Prezes UTK prowadzi aktualnie wobec PKP PLK postępowanie administracyjne w sprawie stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, polegających na niezapewnieniu odpowiedniej informacji - uzupełnia rzecznik. Warto dodać, że odwołane 14 marca pociągi KM i SKM Warszawa wciąż są zapowiadane w rozkładach jazdy i na portalu pasażera PKP PLK - mimo że według prawa pasażer musi znać rozkład najpóźniej 7 dni przed odjazdem pociągu.
UTK: To PLK odpowiada za rozkład jazdy
Poprosiliśmy również Urząd Transportu Kolejowego o komentarz do twierdzeń zarządu PKP PLK, według których to "niekompetencja przewoźników" którzy mieli jakoby złożyć zbyt dużo wniosków do rozkładu spowodowała problemy, a wniosków nie można było odrzucić. - Aplikant, który ma zawartą z zarządcą infrastruktury umowę o przydzielenie zdolności przepustowej, zgodnie z art. 29d ustawy o transporcie kolejowym, ma prawo składać wnioski o przydzielenie zdolności przepustowej. Natomiast to zarządca, na podstawie otrzymanych wniosków o przydzielenie zdolności przepustowej opracowuje rozkład jazdy pociągów - nie pozostawia wątpliwości rzecznik UTK.
Jak przyznaje, przepisy ustawy o transporcie kolejowym przewidują sytuację, w której, podczas konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, popyt na zdolność przepustową nie może zostać zaspokojony zgodnie z potrzebami aplikantów – zarządca przeprowadza wówczas procedurę koordynacyjną. W przypadku gdy nie przyniesie ona pożądanych rezultatów – ogłasza przepełnienie infrastruktury kolejowej (art. 30 ust. 4 i 5 ustawy o transporcie kolejowym). Szczegóły opisane są w rozporządzeniach - i znów, to zarządca jest zobowiązany opracować projekt rozkładu jazdy i przedstawić go aplikantom. - Przepisy dopuszczają możliwość nieprzyjęcia przez zarządcę uwag i propozycji zmian do tego projektu, zgłoszonych przed aplikanta - podkreśla przedstawiciel urzędu.
Jak wyjaśnia Frankowski, istnieją również procedury stosowane w przypadku zmiany rozkładu jazdy (Rozdział 6 wspomnianego rozporządzenia). I to zarządca proponuje korektę w związku ze zmianą parametrów infrastruktury kolejowej. Aplikanci mogą zgłaszać swoje uwagi, ale to zarządzający torami decyduje, czy i jak je uwzględni. - Z przepisów ustawy o transporcie kolejowym i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej wynika, że rolą zarządcy jest opracowanie rozkładu jazdy lub jego zmiany i w drodze koordynacji rozwiązanie wszystkich kolizji - podsumowuje rzecznik UTK.