Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

UTK grozi karami za chaos w Warszawie

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
16-03-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
UTK grozi karami za chaos w Warszawie
fot. UTKWidok z siedziby Urzędu Transportu Kolejowego
Prezes UTK zapowiedział kontrolę w sprawie, sytuacji na Warszawskim Węźle Kolejowym; może się ona zakończyć postępowaniem administracyjnym i nałożeniem kary pieniężnej na zarządcę infrastruktury.

- Prezes Urzędu Transportu Kolejowego natychmiast zareagował w związku zakłóceniami w ruchu pociągów spowodowanymi mylnym skierowaniem pociągów na stacji Warszawa Zachodnia w dniach 13 i 14 marca 2023 roku - informuje "Rynek Kolejowy" rzecznik UTK Tomasz Frankowski. Jak dodaje, PKP PLK została wezwana do przekazania wyjaśnień, m.in. informacji o źródłach powstania tych zdarzeń oraz działań podjętych w celu ograniczenia ryzyka wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości.

UTK zwraca szczególną uwagę na informację pasażerską


- Prezes UTK przeprowadzi kontrolę w tej sprawie, która może zakończyć się postępowaniem administracyjnym i nałożeniem kary pieniężnej na zarządcę infrastruktury. Zdaniem Prezesa UTK nie może być tolerancji na działania czy zaniechania, które doprowadziły do sytuacji jaka zaistniała na Warszawskim Węźle Kolejowym w ostatnich dniach - stwierdził rzecznik.

- Prezes UTK na bieżąco monitoruje sytuację na Warszawskim Węźle Kolejowym. W związku z informacjami o utrudnieniach po ostatniej korekcie rozkładu jazdy, pracownicy UTK weryfikują sytuację ruchową na gruncie, zwracając szczególną uwagę na prawidłowość informacji pasażerskiej - dodał Tomasz Frankowski. Jak wiemy, ta działa źle na obszarze całego węzła, a szczególnie na Warszawie Gdańskiej i Warszawie Stadion. 
Ponadto Prezes UTK wezwał PKP PLK do przedstawienia wyjaśnień w związku z utrudnieniami oraz stwierdzonymi do tej pory brakami lub błędami informacji pasażerskiej, która "zwłaszcza w przypadku zakłóceń w ruchu jest dla pasażerów kluczowa". - Ponadto Prezes UTK prowadzi aktualnie wobec PKP PLK postępowanie administracyjne w sprawie stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, polegających na niezapewnieniu odpowiedniej informacji - uzupełnia rzecznik. Warto dodać, że odwołane 14 marca pociągi KM i SKM Warszawa wciąż są zapowiadane w rozkładach jazdy i na portalu pasażera PKP PLK - mimo że według prawa pasażer musi znać rozkład najpóźniej 7 dni przed odjazdem pociągu.
UTK: To PLK odpowiada za rozkład jazdy

Poprosiliśmy również Urząd Transportu Kolejowego o komentarz do twierdzeń zarządu PKP PLK, według których to "niekompetencja przewoźników" którzy mieli jakoby złożyć zbyt dużo wniosków do rozkładu spowodowała problemy, a wniosków nie można było odrzucić. - Aplikant, który ma zawartą z zarządcą infrastruktury umowę o przydzielenie zdolności przepustowej, zgodnie z art. 29d ustawy o transporcie kolejowym, ma prawo składać wnioski o przydzielenie zdolności przepustowej. Natomiast to zarządca, na podstawie otrzymanych wniosków o przydzielenie zdolności przepustowej opracowuje rozkład jazdy pociągów - nie pozostawia wątpliwości rzecznik UTK.

Jak przyznaje, przepisy ustawy o transporcie kolejowym przewidują sytuację, w której, podczas konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, popyt na zdolność przepustową nie może zostać zaspokojony zgodnie z potrzebami aplikantów – zarządca przeprowadza wówczas procedurę koordynacyjną. W przypadku gdy nie przyniesie ona pożądanych rezultatów – ogłasza przepełnienie infrastruktury kolejowej (art. 30 ust. 4 i 5 ustawy o transporcie kolejowym). Szczegóły opisane są w rozporządzeniach - i znów, to zarządca jest zobowiązany opracować projekt rozkładu jazdy i przedstawić go aplikantom. - Przepisy dopuszczają możliwość nieprzyjęcia przez zarządcę uwag i propozycji zmian do tego projektu, zgłoszonych przed aplikanta - podkreśla przedstawiciel urzędu. 

Jak wyjaśnia Frankowski, istnieją również procedury stosowane w przypadku zmiany rozkładu jazdy (Rozdział 6 wspomnianego rozporządzenia). I to zarządca proponuje korektę w związku ze zmianą parametrów infrastruktury kolejowej. Aplikanci mogą zgłaszać swoje uwagi, ale to zarządzający torami decyduje, czy i jak je uwzględni. - Z przepisów ustawy o transporcie kolejowym i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej wynika, że rolą zarządcy jest opracowanie rozkładu jazdy lub jego zmiany i w drodze koordynacji rozwiązanie wszystkich kolizji - podsumowuje rzecznik UTK.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5