NUMER 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
Temat numeru:
Przewozy kolejowe 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

UTK grozi karami za chaos w Warszawie

| Jakub Madrjas 16.03.2023 6,1k

UTK grozi karami za chaos w Warszawie
Widok z siedziby Urzędu Transportu Kolejowegofot. UTK
Prezes UTK zapowiedział kontrolę w sprawie, sytuacji na Warszawskim Węźle Kolejowym; może się ona zakończyć postępowaniem administracyjnym i nałożeniem kary pieniężnej na zarządcę infrastruktury.
- Prezes Urzędu Transportu Kolejowego natychmiast zareagował w związku zakłóceniami w ruchu pociągów spowodowanymi mylnym skierowaniem pociągów na stacji Warszawa Zachodnia w dniach 13 i 14 marca 2023 roku - informuje "Rynek Kolejowy" rzecznik UTK Tomasz Frankowski. Jak dodaje, PKP PLK została wezwana do przekazania wyjaśnień, m.in. informacji o źródłach powstania tych zdarzeń oraz działań podjętych w celu ograniczenia ryzyka wystąpienia podobnych zdarzeń w przyszłości.

UTK zwraca szczególną uwagę na informację pasażerską


- Prezes UTK przeprowadzi kontrolę w tej sprawie, która może zakończyć się postępowaniem administracyjnym i nałożeniem kary pieniężnej na zarządcę infrastruktury. Zdaniem Prezesa UTK nie może być tolerancji na działania czy zaniechania, które doprowadziły do sytuacji jaka zaistniała na Warszawskim Węźle Kolejowym w ostatnich dniach - stwierdził rzecznik.

- Prezes UTK na bieżąco monitoruje sytuację na Warszawskim Węźle Kolejowym. W związku z informacjami o utrudnieniach po ostatniej korekcie rozkładu jazdy, pracownicy UTK weryfikują sytuację ruchową na gruncie, zwracając szczególną uwagę na prawidłowość informacji pasażerskiej - dodał Tomasz Frankowski. Jak wiemy, ta działa źle na obszarze całego węzła, a szczególnie na Warszawie Gdańskiej i Warszawie Stadion. 
Ponadto Prezes UTK wezwał PKP PLK do przedstawienia wyjaśnień w związku z utrudnieniami oraz stwierdzonymi do tej pory brakami lub błędami informacji pasażerskiej, która "zwłaszcza w przypadku zakłóceń w ruchu jest dla pasażerów kluczowa". - Ponadto Prezes UTK prowadzi aktualnie wobec PKP PLK postępowanie administracyjne w sprawie stosowania bezprawnych praktyk naruszających zbiorowe interesy pasażerów w transporcie kolejowym, polegających na niezapewnieniu odpowiedniej informacji - uzupełnia rzecznik. Warto dodać, że odwołane 14 marca pociągi KM i SKM Warszawa wciąż są zapowiadane w rozkładach jazdy i na portalu pasażera PKP PLK - mimo że według prawa pasażer musi znać rozkład najpóźniej 7 dni przed odjazdem pociągu.
UTK: To PLK odpowiada za rozkład jazdy

Poprosiliśmy również Urząd Transportu Kolejowego o komentarz do twierdzeń zarządu PKP PLK, według których to "niekompetencja przewoźników" którzy mieli jakoby złożyć zbyt dużo wniosków do rozkładu spowodowała problemy, a wniosków nie można było odrzucić. - Aplikant, który ma zawartą z zarządcą infrastruktury umowę o przydzielenie zdolności przepustowej, zgodnie z art. 29d ustawy o transporcie kolejowym, ma prawo składać wnioski o przydzielenie zdolności przepustowej. Natomiast to zarządca, na podstawie otrzymanych wniosków o przydzielenie zdolności przepustowej opracowuje rozkład jazdy pociągów - nie pozostawia wątpliwości rzecznik UTK.

Jak przyznaje, przepisy ustawy o transporcie kolejowym przewidują sytuację, w której, podczas konstrukcji rocznego rozkładu jazdy, popyt na zdolność przepustową nie może zostać zaspokojony zgodnie z potrzebami aplikantów – zarządca przeprowadza wówczas procedurę koordynacyjną. W przypadku gdy nie przyniesie ona pożądanych rezultatów – ogłasza przepełnienie infrastruktury kolejowej (art. 30 ust. 4 i 5 ustawy o transporcie kolejowym). Szczegóły opisane są w rozporządzeniach - i znów, to zarządca jest zobowiązany opracować projekt rozkładu jazdy i przedstawić go aplikantom. - Przepisy dopuszczają możliwość nieprzyjęcia przez zarządcę uwag i propozycji zmian do tego projektu, zgłoszonych przed aplikanta - podkreśla przedstawiciel urzędu. 

Jak wyjaśnia Frankowski, istnieją również procedury stosowane w przypadku zmiany rozkładu jazdy (Rozdział 6 wspomnianego rozporządzenia). I to zarządca proponuje korektę w związku ze zmianą parametrów infrastruktury kolejowej. Aplikanci mogą zgłaszać swoje uwagi, ale to zarządzający torami decyduje, czy i jak je uwzględni. - Z przepisów ustawy o transporcie kolejowym i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej wynika, że rolą zarządcy jest opracowanie rozkładu jazdy lub jego zmiany i w drodze koordynacji rozwiązanie wszystkich kolizji - podsumowuje rzecznik UTK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2023
NUMER 01-02/2023
W najnowszym numerze miesięcznika szczegółowo podsumowaliśmy udany dla kolei rok 2022. Oprócz tego na tapet wzięliśmy temat inflacji, kryzysu gospodarczego i podwyżek cen biletów. Jak zawsze polecamy ciekawe rozmowy, w tym z. A. Popko, T. Myrdą, M. Rodkiem, K. Skorikiem i W. Jurkiewiczem, R. Mordak, T. Lehnertem czy P. Czekałą i T. Prejsem.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5