Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UTK przeciwko podwyższeniu prędkości do 160 km/h z jednym maszynistą

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-08-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek-kolejowy.pl

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UTK przeciwko podwyższeniu prędkości do 160 km/h z jednym maszynistą
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plzdjęcie ilustracyjne
Prezes Urzędu Transportu Kolejowego uważa, że obecnie nie jest wskazana zmiana przepisów w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Chodzi o podwyższenie prędkości maksymalnej pociągów do 160 km/h, w wypadku gdy na linii nie ma ECTS/ERTMS, a pojazd prowadzi jedna osoba.

W opinii skierowanej do ministra infrastruktury prezes UTK wskazał kilka argumentów za potrzebą utrzymania dwuosobowej obsady przy wyższych prędkościach. Jakie to argumenty?

– W Polsce nie zostały wdrożone w pełnej skali systemy automatycznej kontroli pociągu, a sygnały z urządzeń sterowania ruchem kolejowym nie są zastępowane lub uzupełniane przez np. sygnalizację kabinową czy inne systemy wspomagające pracę maszynisty. Stosowane w Polsce urządzenia kontrolujące czujność maszynisty SHP (Samoczynne Hamowanie Pociągu) i Czuwak Aktywny funkcjonują niezależnie od wskazań sygnalizatorów, nie nadzorują również prędkości jazdy pociągu – uważa prezes UTK, Ignacy Góra.

Dodatkowa para oczu może się przydać

Inaczej jest np. w przypadku rozwiązań stosowanych w Niemczech, gdzie systemy PZB oraz LZB, nawet przy braku ECTS/ERTMS, kontrolują również prędkość, z jaką porusza się pociąg. Takie systemy w przypadku przekroczenia prędkości wyhamowują pociąg.

– Przy braku właściwych systemów technicznych stosowanie podwójnej obsady drużyny trakcyjnej i zasada „podwójnej pary oczu” stanowią pewnego rodzaju mechanizm zwiększający bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Ma to szczególne znaczenie jeśli wziąć pod uwagę, że przyczynami wielu wypadków i incydentów na infrastrukturze kolejowej w Polsce są: nieprawidłowa interpretacja sygnałów, wskaźników oraz niedostateczna obserwacja przedpola jazdy – dodaje prezes urzędu.

Dużo przypadków przejechania sygnału

Prezes UTK w corocznym „Raporcie ze stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego” zwraca szczególną uwagę na zdarzenia kolejowe typu SPAD (Signals Passed At Danger) kwalifikowane do kategorii B04 i C44. Na przełomie ostatnich kilku lat obserwujemy znaczący wzrost liczby takich zdarzeń.

– W 2017 r. odnotowano 18 zdarzeń B04, natomiast w pierwszym półroczu 2018 roku było ich już 14. Zauważalny jest także stały wzrost incydentów C44 – w 2017 roku było ich 77,a w pierwszym półroczu 2018 r. – 41. Musimy pamiętać, że każde takie zdarzenie może doprowadzić do katastrofy kolejowej. A żadne z nich nie jest wykrywane przez istniejące systemy SHP czy CA – zaznacza Ignacy Góra.

Pozytywnie za ewentualnymi zmianami w przepisach wypowiedziała się już Fundacja Pro Kolej. O konsultacjach prowadzonych w tej sprawie przez Ministerstwo Infrastruktury można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5