Wygląda na to, że po kilku latach skończyła się dobra passa dla przewozów pasażerskich. Podróżnych na kolei jest mniej niż w pierwszym półroczu roku 2017. Co straciła kolej pasażerska, odbiła sobie jednak branża cargo.
– W pierwszym półroczu przewoźnicy przewieźli ponad 150 mln pasażerów. Liczba podróżujących koleją w stosunku do pierwszych sześciu miesięcy roku poprzedniego jest mniejsza o 1,9% – informuje Urząd Transportu Kolejowego. Przy tym praca przewozowa była niższa o 0,2 %, a praca eksploatacyjna była wyższa o niecały 1%.
W samym czerwcu z usług kolei pasażerskiej skorzystało 25,9 mln pasażerów, zaś praca przewozowa wyniosła ponad 1,8 mld paskm. Praca eksploatacyjna była na poziomie 13,6 mln pockm, natomiast średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 70 km. PKP Intercity, potentat na rynku przewozów dalekobieżnych,
chwali się jednak wzrostami.
Przewozy Regionalne wożą największy procent pasażerów
Największym przewoźnikiem w kraju, biorąc pod uwagę liczbę przewiezionych pasażerów, wciąż są Przewozy Regionalne. Podróżowało nimi 26,52% wszystkich korzystających z kolei w Polsce (w pierwszym półroczu 2017 26,74%), na drugim miejscu są Koleje Mazowieckie z udziałem w rynku na poziomie 19,73% (rok wcześniej 20,99%), na trzecim PKP Intercity z 14,26% rynku (rok wcześniej 13,26%).
Spadek zainteresowania pasażerów przewozami kolejowymi należy wiązać z licznymi modernizacjami linii kolejowych, którymi obecnie zajmuje się PKP PLK.
Kolej towarowa z dobrymi wynikamiLepiej sprawy mają się, jeżeli chodzi o przewozy ładunków. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2018 r. przewieziono koleją łącznie blisko 124 mln ton, praca przewozowa wyniosła ponad 29,1 mld tonkm, a eksploatacyjna blisko 43 mln pockm. Wartości te w porównaniu do pierwszego półrocza 2017 r. są wyższe odpowiednio o 8,5%, blisko 13% oraz 14,5%.
Przewoźnicy kolejowi przetransportowali przez sześć miesięcy tego roku o 9,7 mln ton więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W największym stopniu wzrosła praca eksploatacyjna.
Z kolei w samym czerwcu koleją przewieziono 20,8 mln ton ładunków. To o 3,7% więcej niż w roku ubiegłym. Porównując rok do roku, w czerwcu wzrosły także wartości pracy przewozowej i eksploatacyjnej – odpowiednio o 6,8% oraz 8,6%.
Największy przewoźnik w kraju –
PKP Cargo – nie narzeka na brak pracy i zysków. Wiąże się to głównie z większym zapotrzebowaniem na kruszywa, które wozi operator.