Wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich w skali roku wyniósł 91,64%, co stanowi wzrost w porównaniu do 2023 r. o 1,54 punktu procentowego. W przypadku przewozów towarowych wskaźnik punktualności za 2024 r. wyniósł 52,44%, podczas gdy w 2023 r. było to 51,03% (wzrost o 1,41 pp) – informuje Urząd Transportu Kolejowego.
Rok 2024 był rekordowy pod względem liczby pasażerów. Z przejazdów kolejowych skorzystało
407,5 mln podróżnych. W porównaniu do danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln (+8,8%). Lepszy wynik kolej odnotowała ostatnio w 1997 r., a więc pod koniec ubiegłego stulecia. W minionym roku pociągi pasażerskie zrealizowały pracę przewozową na poziomie 28,5 mld pasażerokilometrów, czyli więcej o 2,6 mld pasażerokilometrów (+10,2%) rok do roku. Praca eksploatacyjna wzrosła o 7,5%, do poziomu 205,6 mln pociągokilometrów.
– Odnotowaliśmy wzrosty wszystkich parametrów w przewozach pasażerskich. Wzrost wskaźnika punktualności jest zjawiskiem szczególnie pozytywnym. Rok 2024 pokazał, że kolej jest coraz bardziej niezawodnym środkiem transportu. Aby utrzymać ten trend, musimy kontynuować modernizację sieci kolejowej oraz wprowadzać inteligentne systemy zarządzania ruchem – komentuje wyniki punktualności w przewozach pasażerskich prezes Urzędu Transportu Kolejowego dr inż. Ignacy Góra. – Eliminowanie opóźnień i odwołań pociągów jest kluczowym elementem dalszego rozwoju kolei. Wzrost parametrów jakościowych nie powinien jednak odbywać się kosztem bezpieczeństwa – dodaje.
Pociągi pasażerskie
W czwartym kwartale 2024 r. wskaźnik punktualności na przybyciu wyniósł 90,58%, co oznacza stabilny poziom w porównaniu do poprzednich okresów. W tym czasie na tory wyjechało 522,6 tys. pociągów pasażerskich, z czego 49,2 tys. dotarło do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut i 59 sekund. Liczba odwołanych pociągów w tym okresie wyniosła 5,7 tys., co oznacza poprawę w porównaniu do poprzedniego kwartału.
W ubiegłym roku przewoźnicy uruchomili łącznie ponad 2,05 mln pociągów, a średnia dzienna liczba kursów wynosiła 5,6 tys. Najlepszymi miesiącami pod względem punktualności był luty (94,35%), następnie marzec (94,09%) oraz kwiecień (94,21%).
Najniższa punktualność w podziale na miesiące była w listopadzie (89,31%). W skali całego roku opóźnienia powyżej 120 minut dotyczyły 2,2 tys. pociągów, a od 60 do 120 minut – 7,2 tys. przypadków. Było to 0,5% wszystkich kursów.
Najlepszy wskaźnik punktualności dla stałych połączeń rozkładowych w 2024 r. uzyskała Warszawska Kolej Dojazdowa (99,61%). Wysoką punktualnością mogą się również pochwalić PKP SKM w Trójmieście (97,27%) oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (96,99%). Najniższy wynik uzyskał RegioJet (51,23%). PKP Intercity poprawiły swój wskaźnik do 76,71%, ze wzrostem o 4,17 pp.
Pociągi towarowe
Wskaźnik punktualności w przewozach towarowych w czwartym kwartale wyniósł 50,19%, co oznacza spadek w porównaniu do trzeciego kwartału. Wtedy punktualność wyniosła 53,01%. W czwartym kwartale przewoźnicy towarowi uruchomili 100,1 tys. pociągów towarowych, natomiast czas średniego opóźnienia wyniósł 659 minut. Odwołano 7,9 tys. pociągów.
– Szczególnie istotna jest punktualność przewozów towarowych, gdzie nadal mamy pole do poprawy. Kluczowe będzie dalsze rozwijanie rozwiązań technologicznych i optymalizacja rozkładów jazdy, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom pasażerów i firm transportowych – odnosi się do wyników punktualności w przewozach towarowych prezes UTK.
Według dr. inż. Góry celem na kolejne lata powinna być poprawa niezawodności pociągów towarowych, zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań logistyki. – Konieczne są inwestycje w nowoczesne systemy sterowania ruchem oraz optymalizacja przepustowości linii kolejowych. Ważne będzie też zwiększenie elastyczności przewozów towarowych, co pozwoli lepiej reagować na potrzeby gospodarki – dodaje prezes Urzędu.