Do Urzędu Transportu Kolejowego wpłynął komunikat Agencji Kolejowej Unii Europejskiej dotyczący zwiększenia liczby raportów związanych z uszkodzeniami kół w niektórych rodzajach zestawów kołowych wagonów towarowych.
Uszkodzenia dotyczą zestawów kołowych typu BA 314/ ZDB29 (z nachyleniem pod obrzeżem koła), wyprodukowanych do 2006 r. oraz zestawów BA004. JNS (Joint Network Secretariat) opracował propozycję doraźnych rozwiązań dla podmiotów eksploatujących i utrzymujących wagony z tego typu zestawami kołowymi, których celem jest zmniejszenie ryzyka zaistnienia wypadków.
Przewoźnicy kolejowi oraz podmioty odpowiedzialne za utrzymanie, eksploatujący pojazdy z ww. typami zestawów kołowych zobowiązani są wprowadzić jak najszybciej: kontrolę wizualną kół przed wyjazdem pojazdu, kontrolę kół przy zmianie klocków hamulcowych, kontrolę wizualną kół w warsztatach (zgodnie z EVIC), eliminację oznakowania dla kół termostabilnych (usunięcie białych linii na maźnicach), zintensyfikowanie pomiarów lub badań po zidentyfikowaniu nieprawidłowości w trakcie eksploatacji lub utrzymania, zaostrzenie kryteriów pomiarowych naprężeń szczątkowych.
UTK załączył
oryginalną prezentację dotycząca zidentyfikowanego problemu oraz
tłumaczenie tabel zawierających szczegółowe środki zaradcze, które zobowiązani są podjąć przewoźnicy kolejowi oraz podmioty odpowiedzialne za utrzymanie. Wszelkie zidentyfikowane uszkodzenia i inne nieprawidłowości w tym zakresie należy niezwłocznie zgłaszać za
pośrednictwem poczty elektronicznej lub tradycyjnej do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.