Stowarzyszenie AllRail skrytykowało Urząd Transportu Kolejowego za przyznanie dostępu do tras przewoźnikowi RegioJet ze znaczącymi ograniczeniami. W odpowiedzi UTK wskazuje, że dokładnie przestrzega przepisów prawa. Podkreśla też, że RegioJet uzyskał już otwarty dostęp na dziewięciu trasach.
Chodzi o wydaną 3 marca 2024 roku decyzję otwartodostępową dla Regiojet dla
połączeń na trasie Kraków Główny – Gdynia Główna i z powrotem przez Warszawę. Komercyjny operator uzyskał zgodę na jedynie 4 z 16 wnioskowanych par połączeń i to zdaniem AllRail w mniej atrakcyjnych porach dnia. Identyczny wniosek PKP Intercity został zatwierdzony w całości.
O szczegółach piszemy tutaj.
UTK: AllRail celowo pomija ważne aspekty
Jak podkreśla Urząd Transportu Kolejowego w opublikowanym na swojej stronie sprostowaniu, AllRail w swoim stanowisku, porównując odmienne decyzje dla RegioJet i PKP Intercity, pomija ważny formalno-prawny aspekt wydawania decyzji o otwartym dostępie – tłumaczy UTK uważając, że organizacja lobbingowa robi to celowo.
Jak tłumaczy UTK, w przypadku RegioJet decyzja o otwartym dostępie na trasie Gdynia – Kraków była wydana po badaniu równowagi ekonomicznej – złożony został jeden wnioski o takie badanie. W przypadku PKP Intercity takich wniosków nie było i Prezes UTK nie ma więc w świetle obowiązujących przepisów ustawy o transporcie kolejowym uprawnienia w takim przypadku do przeprowadzenia badania równowagi ekonomicznej. - Sugestie AllRail, by takie badanie przeprowadzić, nie znajdują zatem uzasadnienia w obowiązujących w Polsce przepisów prawa - podkreśla UTK.
- Badanie równowagi ekonomicznej, w świetle przepisów ustawy o transporcie kolejowym, odbywa się obecnie wyłącznie na wniosek uprawnionych podmiotów. Ta regulacja ma zapewnić to, że komercyjne połączenia nie spowodują konieczności zwiększenia dotacji do połączeń służby publicznej - dodaje UTK. Jak
mówił w wywiadzie dla "Rynku Kolejowego" Michał Plaza z Regiojet, w obecnej sytuacji prawnej ani PKP Intercity nie złoży takiego wniosku przeciw sobie, ani pełniące nad spółką nadzór ministerstwo; a prawa do wniosku o takie badania nie ma w Polsce nikt inny.
UTK wytyka RegioJet już uzyskane zgody
Prezes UTK w stanowisko stanowczo podkreśla, że wydał również decyzje dla RegioJet po postępowaniach, w których nie była badana równowaga ekonomiczna (bo nie było wniosków o takie badanie). W takim trybie RegioJet uzyskał otwarty dostęp na 9 trasach: Praha hl.n. – Przemyśl Główny - Praha hl.n., Warszawa Wschodnia - Oostende - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Brenner-Brennero/Landeck-Zams - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Wiedeń Hbf - Warszawa Wschodnia, Warszawa Wschodnia - Wien Hbf. / Praha hl. n. - Warszawa Wschodnia, Kraków Główny - Split / Rijeka - Kraków Główny, Kraków Główny - Split / Rijeka - Kraków Główny, Przemyśl Główny – Medyka (granica państwa) – Mościska II (Мостиська ІІ) – Medyka (granica państwa) – Przemyśl Główny, Przemyśl Główny – Hannover Hbf. – Przemyśl Główny.
Przewoźnik realizuje połączenia jedynie na jednej z tych dziewięciu tras (odnosił się do tego RegioJet
we wspomnianym wywiadzie - przyp .RK)- podsumowuje UTK.
Tym jedynym uruchomionym połączeniem jest trasa Przemyśl - Praga.